Een robot die voorleest en daarna vragen stelt aan de leerlingen in de klas. Het is maar een voorbeeld, want de robot kan veel meer. Luka van Gemert koos voor de opleiding Mechatronica omdat ze als kind zo onder de indruk was van een sociale robot die op haar pad kwam. Het was die van de foto, een NAO. Extra leuk dus dat ze nu stage loopt bij een bedrijf dat een softwareplatform voor dit soort robots in het onderwijs heeft opgezet. Leerkrachten gebruiken het platform om een app te maken waarmee ze zonder veel kennis van techniek de robot iets kunnen laten doen wat aansluit op de leerdoelen.

Enthousiasme levert stageplek op

Luka werkt graag met mensen. Liefst gebruikt ze techniek om het leven van mensen leuker en makkelijker te maken. Zorg en onderwijs zijn voor haar dan ook de leukere sectoren binnen de techniek. Haar zoektocht naar een stage begon ze bij RoboValley, een plek bij de TU Delft waar bedrijven zitten die iets met robotica doen. Zo ook Interactive Robotics. Het bedrijf levert diensten aan basisonderwijs, voortgezet onderwijs en hoger onderwijs. “Ik was meteen verkocht toen ik dit bedrijf zag, dus nam contact op. Mijn enthousiasme ontging hen niet en ze boden me een stageplek aan.”

Oplossingen verzinnen voor onderdelen van het platform

Tijdens haar stage van veertien weken onderzoekt Luka waar de gebruiker tegen aanloopt als die iets met de robot wil. “Ik weet al dat verbinding maken met het netwerk niet altijd lukt en dat de meegeleverde informatie beter kan. Sommigen weten al niet hoe ze de robot uit de doos moeten halen en zien daarom op tegen het gebruik.” Luka zit in week zes van haar stage en heeft nu voldoende informatie om oplossingen voor onderdelen van het platform te verzinnen. Het is immers niet de bedoeling dat de robots in de kast belanden.

Kinderen maken kennis met technologie

Het zou juist zo leuk zijn als veel meer dan zestig basisscholen in Nederland deze nieuwe manier van lesgeven zouden omarmen. Een rekenapp die de kinderen laat oefenen met sommen op hun niveau is zo gemaakt. En wie zich die moeite liever bespaart, haalt gewoon een kant-en-klare app van een collega uit de bibliotheek van het platform. Zo maken kinderen op een speelse manier kennis met technologie. Op sommige pabo’s werken studenten al met de robot, dus voor de nieuwe generatie leerkrachten is de drempel sowieso lager.

Doen wat je tijdens de opleiding leert

Tijdens haar opleiding heeft Luka al geleerd probleemoplossend te werken en dat is precies wat tijdens haar stage van haar verwacht wordt. Dat sluit dus mooi aan. Naast de grote opdracht doet ze ook kleinere technische opdrachtjes voor het bedrijf. Apps geschikt maken voor álle sociale robots die het bedrijf gebruikt bijvoorbeeld. Bij deze klus komt haar kennis van programmeren weer goed van pas. Als haar stage er straks op zit, beschikken al die mensen in het onderwijs over een platform dat nog gebruikersvriendelijker is. Dan komt de robot ongetwijfeld vaker in actie.

Werk met een sociaal tintje

Niet alleen de robotgebruikers en het bedrijf hebben iets aan Luka’s stage. Ook voor haarzelf is dit om meerdere redenen een leerzame periode. “Ik wilde graag ontdekken of het sociale aspect te combineren valt met de techniek. Dat bleek zo te zijn en ik weet nu ook dat dit goed bij me past. Tijdens groepsprojecten op school was ik weleens onzeker. Door de positieve reacties van mijn collega’s op wat ik kan, heb ik een stuk meer vertrouwen in mezelf gekregen. Het lijkt me wel leuk om zelf voor de klas te staan. Daar denk ik nu over na.”

Lees meer over de opleiding Mechatronica op De Haagse Hogeschool.