Studenten van de opleiding Industrieel Product Ontwerpen (IPO) hebben voor het vak Design Agency een concept simulatie-sleeve ontworpen om de klinische kenmerken van oedeem te simuleren. Een mooie stap, want bij de opleidingen Huidtherapie en HBO-V willen we de best mogelijke zorgprofessionals opleiden. Daarom willen we zorgen dat ze kunnen oefenen met complexe en afwisselende situaties. Met deze simulatie-sleeve zeten we weer een stap in de goede richting.

Nauwe samenwerking

Deze simulatie-sleeve is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen docenten en Huidtherapie-studenten. Samen gingen ze op huisbezoeken om patiënten te zien, voelen en horen. Een onmisbare meerwaarde bij het ontwikkelen van dit product. Na meerdere sessies hebben ze 3 concepten ontworpen, waarna er één concept simulatie-sleeve daadwerkelijk ontwikkeld is.

Enthousiast uittesten

Studenten waren enorm enthousiast over de simulatie-sleeve. Ze konden op deze manier niet alleen voelen hoe oedeem voelt, maar ook ervaren wat zo'n zwelling door vochtophoping met je (be)handeling doet. Door persoonlijk te ervaren hoe een oedeem-been voelt, leren studenten beter af te stemmen op de persoon en passende vragen te stellen.

Ze hebben de mogelijkheden tot het implementeren van druksensoren uitgezocht, zodat studenten feedback krijgen hoeveel druk ze geven tijdens een behandeling. Dit wordt tijdens een volgend studentproject verder doorontwikkeld.

Waarom deze simulatie-sleeve?

Het is voor studenten lastig om patiënten te vinden om hun vaardigheden op te testen. Daarom oefenen studenten voornamelijk op gezonde medestudenten, zonder de relevante klinische kenmerken (zoals een been met oedeem – een zwelling door vochtophoping).

Als je kijkt naar een lichaamsdeel met oedeem, dan heeft dit een heel andere omvang en consistentie dan een normaal lichaamsdeel door de zwelling. Bovendien stelt de zorg vandaag de dag de patiënt steeds meer centraal en biedt het zorg op maat. Een lichaamsdeel dat keurig op een bed of een bank ligt, is een andere situatie dan normaal in de zorg, wanneer je een echt mens met een echt probleem voor je hebt. Hier willen we onze studenten op voorbereiden, door een passende oefencasus aan te kunnen bieden.