Sanne, 23 jaar, tweedejaars student van de opleiding Integrale Veiligheidskunde heeft voor de introductieweek van de opleiding voor de nieuwe eerstejaars studenten een bezoek aan voetbalclub ADO Den Haag gepland. Hier hebben de nieuwe studenten kennisgemaakt met het maken van een integrale veiligheidsopdracht (IVO). Heel bijzonder om aan het begin van je studie gelijk de praktijk in te gaan. Sanne vertelt er meer over:

‘Bij een IVO moet je, samen met je medestudenten, een veiligheidsprobleem oplossen. Samenwerken staat hierbij centraal. Om de nieuwe eerstejaars studenten een voorproefje te geven van het maken van een IVO heb ik een bezoek gepland aan ADO Den Haag, waar de studenten een mini-IVO hebben gedaan. Tijdens de mini-IVO liepen de nieuwe studenten langs zes punten in het voetbalstadion. Hier kregen de studenten informatie over de verschillende actoren bij ADO. Wie zijn er betrokken bij een wedstrijd? En wat doen zij? Er waren gastsprekers vanuit de politie, stewards en de beveiligingsdienst. Aan de hand van al deze informatie moesten de studenten een advies schrijven. De studenten waren erg positief en vonden het enorm leerzaam. Ze vonden het erg spannend om achter de schermen te kijken bij ADO. Ik ben heel blij dat wij samen met ADO deze fantastische IVO hebben opgezet en ik hoop in de toekomst meer bezoeken te kunnen plannen!

Zelf ben ik ook regelmatig bij ADO te vinden. Ik ben in mijn vrije tijd namelijk werkzaam als beveiliger voor BEX Beveiliging. Wij worden ingehuurd door ADO Den Haag om na kantoortijden de receptie te bemannen en de brand- en sluitronde te doen. Naast ADO doe ik dit ook regelmatig op andere locaties, zoals bijvoorbeeld bij IHE Delft Institute of Water Education, het Groene Hart Ziekenhuis en het distributiecentrum van Zeeman. Doordat ik het afgelopen jaar regelmatig bij ADO heb gewerkt kan ik zeggen dat de kleuren groen en geel in mijn hart zijn gaan stromen. Het voelt als een thuiswedstrijd als ik bij ADO werk. Ik geniet het meeste van de sfeer en spanningen tijdens een wedstrijd. Je hebt bij een voetbalclub natuurlijk te maken met de thuissupporters, maar ook de uitsupporters. Om dit goed te laten verlopen werkt ADO veel samen met de politie. Daarnaast voert ADO regelmatig gesprekken met de supporters. De club werkt goed samen met verschillende partijen en luistert naar de verschillende groepen. ADO is daarom een heel goed voorbeeld als het draait om integrale veiligheid. Dit wou ik dan ook graag aan de nieuwe veiligheidskundigen laten zien.”

Ben jij enthousiast om in de veiligheidswereld te werken? En lijkt het jou te gek om aan de slag te gaan als integrale veiligheidskundige bij een voetbalclub, gemeente of ministerie? Lees dan meer over onze opleiding op onze opleidingspagina

Studenten van IVK bij ADO Den Haag