Nooit meer een 4 halen voor een toets of tentamen: vanaf volgend jaar is het een feit. Deze week besloten de mbo’s, hogescholen en universiteiten gezamenlijk om met ingang van het schooljaar 2032-33 afstand te doen van het oude beoordelingssysteem voor hun studenten. Bas van den Berg ziet het als de kers op de taart na een periode van tien jaar onderwijsvernieuwing. “Toen we in 2022 onze Community of Practice Regenerative Education startten, was het beoordelingssysteem al een doorn in het oog. Want wie zijn wij als docenten om onze studenten een cijfer te geven? In de zoektocht naar systemen om de aarde te herstellen, weten wij net zo veel of weinig als zij. De focus van modern onderwijs ligt op samen ontdekken en innoveren, niet op elkaar beoordelen en toetsen. Fijn dat dit nu officieel is.”

Van leerfabrieken naar inspiratieplekken

Regeneratief onderwijs heeft de afgelopen tien jaar gezorgd voor een complete metamorfose van het onderwijslandschap. Van den Berg: “Heel mooi om te zien hoe kleine initiatieven, soms van slechts één docent binnen een faculteit, zijn uitgegroeid tot totale programma’s waarbinnen studenten volop de ruimte krijgen. Waar voorheen de opleiding dicteerde wat hen tot een goede professional maakte, ontdekken ze nu zelf wat zij kunnen bijdragen aan de wereld, samen met anderen. Onderwijsinstellingen zijn echt allang geen ‘leerfabrieken’ meer. Het zijn plekken waar mensen samenkomen om hun persoonlijkheid, talenten, creativiteit en interesses optimaal te ontwikkelen en te delen. Met elkaar en voor de aarde. Daar kun je geen cijfer aan plakken!”

Roept dit artikel vragen op? Bekijk de landingspagina van de Month of Regenerative Education voor meer inspiratie.