De prothese van haar opa, daar is het allemaal mee begonnen. Rosa Barg is derdejaarsstudent Mechatronica aan De Haagse. Ze zit in de elfde week van haar eerste stage en werkt bij Allied Motion aan een aandrijving voor een kniegewricht van een exoskelet. Zo’n uitwendig skelet biedt uitkomst als het lichaam zelf bepaalde bewegingen niet kan maken of als er extra kracht nodig is. Wie Rosa een jaar geleden ingefluisterd had dat ze dit nu zou kunnen, had op een schaterlach kunnen rekenen.

Een aandrijving maken

“Toen ik voor het eerst over een vertragingskast hoorde, dacht ik: wat is dat nou weer? Nu weet ik er alles van”, lacht Rosa. Het onderdeel komt aan de motor en zorgt dat die sterk genoeg is om het kniegewricht zijn werk te laten doen. Motor en vertragingskast samen noem je de aandrijving, en precies dat levert Rosa aan het einde van haar stage op. Het bedrijf krijgt door Rosa’s stage zicht op wat er nodig is om de zelf ontwikkelde borstelloze KM HPD-motor te integreren in een exoskelet. Heel belangrijk is ook de sensor (encoder) in de motor, om te voorkomen dat de knie verder draait dan een bepaald punt.

Medische sector interessant

Dat het bedrijf zich meer wil richten op de medische sector was voor Rosa de reden om hier op stage te willen. “Ik vond mijn opa’s onderbeenprothese altijd al interessant. Dat komt in de richting van een exoskelet. Toen ik met mijn familie op een festival met technische uitvindingen kwam – Bright Day – raakte ik nog enthousiaster over dit vakgebied. Biologie was een van mijn favoriete vakken, maar ik wilde ook graag in de techniek werken. Medische technologie is eigenlijk een combinatie van die twee. Het lijkt me zo gaaf om op deze manier mensen te helpen.” Na deze stage begint Rosa aan de minor Onderzoek en Ontwerp voor Gezondheid. Daar heeft ze ook alweer echt zin in.

Vakken blijken handig tijdens stage

Rosa merkt dat de opleiding Mechatronica goed aansluit op het werk dat ze nu doet. In jaar 2 had ze een project waarin ze zelf een kniegewricht voor een exoskelet maakte. En dat vak over motoren was natuurlijk ook een handige basis, al zal duidelijk zijn dat ze haar motorkennis de afgelopen weken aanzienlijk heeft uitgebreid. Zonder kennis van dynamica en statica had ze de krachtberekeningen niet kunnen doen. En een vak als positiebepaling was belangrijk om, het zal geen verrassing zijn, de positie van de motor te bepalen. Rosa: “Er zijn eigenlijk heel veel vakken waar ik nu veel aan heb. Zo had ik het nog niet bekeken.”

Onderdelen hopelijk op tijd binnen

Hoeveel kracht komt er op zo’n kniegewricht te staan? Hoe snel draait het? Wat zijn de normen voor een exoskelet? Het zijn een paar vragen van de vele die Rosa voor zichzelf beantwoordde voordat ze aan haar ontwerp begon. Hoewel ze trots is op wat ze tot nu toe heeft gedaan, vindt ze het best spannend dat de helft van haar stage er al op zit: “Het wordt nu wel echt tijd om aan de werktekeningen te beginnen en om de aandrijving te gaan realiseren. Daar moet ik onderdelen voor laten maken. Het kan best even duren voordat die er zijn en de kerst komt er natuurlijk aan.”

Kennismaking met het echte werk

Een stageperiode is bedoeld als kennismaking met het echte werk, iets wat Rosa goed bevalt. “Het is leuk om een beetje mee te lopen in zo’n bedrijf en te zien hoe mensen het hier doen. Als ik een vraag heb, loop ik even naar een van mijn collega’s. Die helpen me elke dag. Ik vind het ook heel fijn om op locatie te kunnen werken. Door corona zat ik bijna twee jaar thuis op mijn kamertje. Begrijp me niet verkeerd – want ik vind het erg leuk thuis – maar ik ben ook graag ergens anders.”

Trotse opa

Rosa’s opa is twee jaar geleden overleden, voordat ze met de opleiding begon. Toch weet ze zeker dat hij trots op haar geweest zou zijn: “Dat was hij altijd al.”

Lees meer over de opleiding Mechatronica op De Haagse Hogeschool