Steeds meer mensen krijgen de diagnose huidkanker. Een goede bescherming tegen de schadelijke ultraviolet (uv-)stralen van de zon werkt preventief. Hoogleraar Ruud Verdaasdonk ontwikkelde de uv-spiegel om bewustwording hierover te vergroten. “Uiteindelijk hopen we dat de cosmetica-industrie deze innovatie breed gaat uitzetten als publieksvoorlichting.” 

“Huidkanker wordt een steeds groter probleem in Nederland. Dat valt te verklaren uit de vele zonvakanties en het gebruik van zonnebanken. Door de klimaatverandering hebben we bovendien te maken met meer zonuren in de zomer. Met de uv-spiegel willen we een bijdrage leveren aan de broodnodige publieksvoorlichting voor dit toenemende gezondheidsprobleem.” 

Black light 

De uv-spiegel is te zien is bij de opleiding Huidtherapie op het Ankerpunt op Slinger 5.52 De spiegel is een scherm waarop 2 beelden te zien zijn. Links zie je jezelf normaal en rechts in uv-licht. Zo kun je checken of je voldoende bescherming tegen de zon hebt aangebracht. De beschermde huiddelen, met bijvoorbeeld zonnebrandcrème, worden zwart in het uv-licht. Ook kun je controleren of je huid fris en gezond is. Ruud: “Vergelijk het met black lights. Al je rimpels en vlekjes worden zichtbaar. Maar belangrijker: je ziet ook waar je huidschade oploopt als je in contact komt met het uv-licht van de zon.” 

Boost geven 

De opleiding Huidtherapie wilde de spiegel ook in huis hebben. Als onderzoeker en hogeschooldocent bij de Faculteit Gezondheid, Voeding & Sport is Astrid Stift sterk betrokken bij de introductie van de spiegel op de hogeschool. “Het is een fantastisch apparaat om het belang van huidbescherming te laten zien. Huidkanker is huidziekte nummer 1 en het aantal patiënten zal de komende jaren alleen maar toenemen. Met dit initiatief willen we echt een boost geven aan publieksvoorlichting. Bijvoorbeeld met de boodschap dat alle kinderen die buitenspelen standaard moeten worden ingesmeerd wanneer de zon schijnt.” 

Strandtenten 

De opleiding heeft zelf geen commerciële intenties. Ruud zoekt wel actief naar geïnteresseerde marktpartijen. Ruud: “Er is mogelijk interesse van de cosmetica-industrie, maar ook van de overheid. Denk aan de inzet van mobiele voorlichtingscampagnes, bijvoorbeeld bij muziekfestivals of kinderfestiviteiten.” De hoogleraar ziet ook mogelijkheden om de spiegel neer te zetten bij sportmarathons of strandtenten. 

Impact 

Uiteindelijk zijn de mogelijkheden van de spiegel eindeloos. Ruud: “Eigenlijk zou de spiegel geïntegreerd moeten kunnen worden in de spiegel van je badkamer. Er zijn sinds kort al uv-handspiegeltjes en -koppelstukjes voor de smartphone verkrijgbaar.” Ook hier liggen volgens de hoogleraar commerciële kansen voor het bedrijfsleven. “Wij richten ons niet op onderzoek dat op de plank blijft liggen, maar streven naar daadwerkelijke en essentiële impact in de maatschappij.”  

UV-spiegel_2