Lectoraat Innovation Networks
Het Lectoraat Innovation Networks ontwikkelt en biedt expertise & tools die organisaties handvatten geven om te kunnen innoveren in hun huidige en toekomstige genetwerkte context. Samenwerken met andere organisaties is een pure noodzaak geworden: er bestaan geen losstaande producten of diensten meer die door één enkele organisatie ontworpen en geleverd worden. Neem bijvoorbeeld de circulaire economie: dit kan alleen tot stand komen door verschillende organisaties die samenwerken en nieuwe mogelijkheden creëren in de ruimte tussen organisaties met steun van overheden en maatschappelijke organisaties.
De belangrijkste onderzoeksvragen die hierbij spelen zijn: hoe kunnen we op systeem niveau nieuwe vormen van samenwerken in innovatienetwerken ontwerpen? Hoe zorgen we dat innovatie echt een verschil maakt op de langere termijn? Op welke manier kunnen er in de regio oplossingen worden gecreëerd die ons in staat stellen een gewenste circulaire toekomst mogelijk te maken? Wat is de rol van design hierbij en waar ligt de grens voor wat we kunnen ontwerpen?
Het onderzoek van het lectoraat Innovation Networks heeft zich in het verleden op de retail gericht met het project Future Proof Retail. Met de komst van het Kenniscentrum Mission Zero waar het lectoraat nu deel van uit maakt richten we ons met name op het mogelijk maken van een circulaire economie.
We kiezen bewust voor deze toepassingsgebieden die belangrijk zijn voor de Haagse regio (de energietransitie, de maakindustrie en het Westland). Het lectoraat fungeert hierbij als innovatiemotor voor de regio door aanwezige interesse en expertise te ondersteunen.
Het lectoraat Innovation Networks is gestart op 1 september 2017 en is een continuering van het lectoraat ‘Designerly Innovation’ van lector Rianne Valkenburg.
Team
Gabriela Bustamante Castillo
Fenne van Doorn
Heleen Geerts
Practor ROC Mondriaan/MBO Rijnland lab-coördinator Mission Zero
Hongli Joosten-Ma
Eveline Kapteijn
Liaison Onderwijs & Labs
An Kramer
Armand van Oostrom
Anja Overdiek
Nico Persoon
Practor ROC Mondriaan (samenwerking MBO)
Alice Schut
Janneke Sluijs
Barry Verbeek
Shahab Zehtabchi
Gabriela Bustamante Castillo
Gabriela is a designer with an MA from the University of Northumbria in ‘ Action Research for Reflective Practice in Design ‘. She is a lecturer in the international program Industrial Design Engineering. During her collaboration with the lectoraat she has participated in the Future Proof Research project co-designing a tool that supports lab coordinators with organizing and following-up on their Living Lab activities.
She has recently joined the Mission Impact Minor as a co-coordinator together with Bas van den Berg. In this context of this minor she will continue with her research focused on how materiality may serve as a boundary object for people to engage in creating alternative futures.
Fenne van Doorn
Sinds haar master Design for Interaction aan TU Delft en haar PhD project bij dezelfde faculteit, richtten haar onderzoeksactiviteiten zich op het betrekken van potentiële gebruikers bij het ontwerpproces. Dit soort onderzoek heeft als doel het dagelijks leven, de ervaringen en wensen van gebruikers in kaart te brengen en daarmee ontwerpers te informeren en inspireren.
Practor ROC Mondriaan/MBO Rijnland lab-coördinator Mission Zero
Heleen Geerts
Heleen Geerts is docent onderzoeker (opleiding Ondernemerschap & Retail Management) en practor Retail (practoraat in oprichting van het mboRijnland en het ROC Mondriaan in samenwerking met De Haagse Hogeschool). Heleen is mede-initiator van de Retail Innovatie & Experience Campus Leidschendam-Voorburg. Zij was tussen 2018-2021 project manager bij het landelijk onderzoekstraject Future-Proof Retail, verantwoordelijk voor Living Labs en het stakeholdership management. Haar onderzoek richt zich op het organiseren van (en het leren in) labs waarbij thema's als het betrekken van stakeholdersgroepen (vanuit Onderwijs/Onderzoek, Ondernemers en Overheidsperspectief), netwerken en samenwerken haar onderzoeksfocus heeft.
h.geerts@hhs.nl
Hongli Joosten-Ma
Dr. Hongli Joosten-Ma has started to work for Innovation Networks since September 2020, starting with developing a Research Plan for IB-Marketing that stimulates the education advancement.
“Customer Experience Marketing” has been chosen as the main research theme, for its integral connection with all societal and marketing trends, and its widely visible impact. The research topics will cover both customer and company elements. Whilst a pragmatic approach will be used for the industry and company choice, the customer research approach will be shared across industries:
- Identify the critical customer experience factors;
- Examine the impact of changes and challenges, e.g. Digitalisation, social value, age- and geo-related specifics.
The three guiding principles are: Real business customer, full IB Lecturer involvement and student projects integration. This plan has been supported by the Business Advisory Council of International Business.
Liaison Onderwijs & Labs
Eveline Kapteijn
Eveline Kapteijn is docent en onderzoeker en richt haar onderzoek op Living Labs met als doel te onderzoeken op welke wijze de Trias Academica, - waar onderwijs, onderzoek en werkveld samenkomen - te verankeren in Living Labs. Onderzocht wordt welke Living Labs er momenteel zijn waar studenten Finance & Control in participeren en wat de rol van de opleiding en werkveld hierin is. Aan de hand van literatuurstudie wordt een definitie geformuleerd voor Living Labs waar studenten in participeren. Het is belangrijk dat onderzocht wordt op welke wijze studenten al tijdens de studie kennis kunnen maken met innovatieve ontwikkelingen op hun vakgebied en te onderzoeken of Living Labs hiervoor geschikt zijn, daar het binnen Living Labs gaat om vernieuwingen op allerlei gebied waar een financial mee te maken krijgt in de toekomst. Daarbij wordt gezorgd voor een goede aansluiting bij het LOPFC 2018 (Landelijk OpleidingsProfiel Finance & Control).
e.f.kapteijn-kruijswijk@hhs.nl
An Kramer
Zij is betrokken bij het onderzoek Future Proof Labs, met als onderzoeksmethode film, uitmondend in een documentaire die laat het echte verhaal van innovation networks zal laten zien.
www.deorganisatieactivist.nl
Armand van Oostrom
Armand van Oostrom is docent en onderzoeker met een Supply Chain & Operations achtergrond. Hij richt zich in zijn onderzoeksactiviteiten voornamelijk op de rol van netwerken bij het succesvol innoveren op het gebied van duurzaamheid bij het Midden- en Kleinbedrijf MKB). Enerzijds is er daarbij aandacht hoe MKB bedrijven in hun strategie (het) netwerken op het gebied van duurzaamheidsinnovaties vormgeven en verankeren. Anderzijds wordt er gekeken naar de systemen (ketens en netwerken) waarin deze bedrijven zich bevinden en hoe deze systemen bijdragen aan duurzaamheidsinnovaties.
Anja Overdiek
Anja Overdiek is associate lector bij het kenniscentrum Mission Zero van De Haagse Hogeschool. Anja’s onderzoeksgebieden zijn stakeholder engagement, co-design en “leren in labs”, vooral gericht op maatschappelijke transitieprocessen. Hybride ruimtes tussen het digitale, fysieke en sociale in interesseren haar bijzonder. Voor haar onderzoek combineert ze kwalitatief en actie onderzoek met design-based methodieken voor een sociomaterieel perspectief. Anja werkt graag transdisciplinair en doet projecten met de opleidingen CMD, IDE, ICM en ORM van De Haagse Hogeschool. Anja is ook lector Cybersocial Design bij Hogeschool Rotterdam. Ze heeft een eerdere carrière als manager voor internationale communicatie in de ICT sector en was de nationale president van de stichting Business & Professional Women (BPWnl). Ze promoveerde in de Politieke Wetenschappen aan de Freie Universität Berlin (Duitsland) met een kennissociologische scriptie.
Practor ROC Mondriaan (samenwerking MBO)
Nico Persoon
n.j.persoon@hhs.nl
Alice Schut
Additionally, she is rounding up her PhD research at the Science Communication & Education group of the Delft University of Technology. Her research focussed on designing educational tools to encourage children's creative thinking through the guidance of design feedback processes.
Janneke Sluijs
Contact:
j.m.sluijs@hhs.nlBarry Verbeek
Barry has a broad business background. He finished his Master’s in Business Administration and Economics at the VU Amsterdam in 2000 and has worked in marketing for Unilever and Royal Wessanen (one of their brands he worked for was Zonnatura). He then moved into corporate communication and corporate identity at design agency Cascade consulting for various clients. In 2008 Barry was asked to help set up a new bachelor programme called International Communication Management (ICM) at The Hague University of Applied Sciences which he loved doing. It has been a very successful programme and by coordinating the ICM placements, Barry has built an extensive international network. Barry also is a senior lecturer specializing in corporate communication, reputation management, internal branding, advisory skills, design thinking, strategic thinking and of course sustainability.
Within the ICM programme Barry has always been an ambassador for sustainability. He also has been lecturing on sustainability at the London School of Public Relations (LSPR) in Jakarta, Indonesia and has been a keynote speaker on sustainability at a conference organized by the Turiba University in Riga, Latvia.
Shahab Zehtabchi
Over de lector
dr. ir. Christine De Lille
Christine is sinds 1 september lector bij de faculteit Business, Finance & Marketing van De Haagse Hogeschool. Daarnaast is zij Assistant Professor “User-centered Design of Business” voor de faculteit Industrial Design Engineering Ontwerpen bij de TU Delft. Ze studeerde op dezelfde plek en promoveerde er ook in 2014 (in combinatie met de Hogeschool Utrecht). Ze heeft veel onderzoekservaring, en expertise op het gebied van design, management, ondernemerschap en internationalisering in complexe omgevingen. Zo is ze met onderwijs bezig binnen de Master Strategic Product Design aan de TU Delft. Vanuit haar ervaring als bestuurslid en netwerk richt Christine zich binnen Design Management Network op de contacten met onderzoek en het wo- en hbo-onderwijs. Daarnaast is ze ook lid van het bestuur van een internationale werkgroep over onderzoek rond design management. Ze is reviewer en organisator voor design managementconferenties en werkt nauw samen met organisaties zoals KLM, Barco, de Nederlandse Kamer van Koophandel, Luzern Hochschule en Antwerp Management School. Christine spreekt regelmatig op conferenties in praktijk en academische context in binnen en buitenland.
c.s.h.delille@hhs.nlProjecten
Duurzaam verpakken
Het project “Duurzaam verpakken” is gestart in april 2018 als een samenwerkingsverband van een drietal hogescholen (HAS, HHs en HvA), twee lectoraten (Innovation Networks en Circular Business) en het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV). De doelstelling van het project is tweeledig: het stimuleren van duurzaam verpakken via zowel onderwijs als onderzoek. Zo leren studenten vanuit verschillende invalshoeken wetenschappelijke kennis rondom duurzaamheid direct in de praktijk toe te passen. Hierbij staat centraal: samenwerking en het leren van elkaar.
Energietransitie LV
Net als alle Nederlandse gemeenten heeft Leidschendam-Voorburg de opgave om het gasnet los te laten. Kenniscentrum Mission Zero is gevraagd om vanuit meervoudig perspectief mee te denken over de realisatie van dit vraagstuk.
Project Netwerk Hogeschool
NWHS/Netwerkhogeschool, Lectoraat Innovation Networks
Onderzoeksdocenten: Janneke Sluijs, Fenne van Doorn, Manon Pieper, Sander Limonard, Heleen Geerts
Lector: Christine De Lille
2020
Living Labs
Studenten helpen tuinders met creëren circulaire toekomst
De Haagse Hogeschool, gemeente Waddinxveen en Greenport West-Holland bundelen kennis.
Future Proof Labs
Future Proof Retail
Onderzoeksproject ‘Van pop-up store naar local hero’
Publicaties
Whitepaper
Living labs evalueren, hoe doe je dat?
Boek + bijlagen
Innoveren met labs – hoe doe je dat? Ervaringen van Future-Proof Retail
Booklet
Booklet Innovation Networks
Artikel
Living Labs for small retailers – in search of methodology and tools
Boek
Lokale helden in de retail: wie zijn ze en wat hebben ze nodig?
Whitepaper
Living labs evalueren, hoe doe je dat?
Aangezien living labs geen doorsnee organisatievorm zijn, schieten conventionele managementtools vaak tekort. Daarom zijn er verschillende methoden en hulpmiddelen ontwikkeld die kunnen helpen. In deze publicatie zetten we er zeven op een rij.
Download the whitepaper
Boek + bijlagen
Innoveren met labs – hoe doe je dat? Ervaringen van Future-Proof Retail
Op maandag 25 januari 2021 lanceert Future-Proof Retail het boek ‘Innoveren met labs - hoe doe je dat?’ In dit boek zijn de lessen en resultaten uit drie jaar Future-Proof Retail verzameld; een experimentele samenwerking voor het leren van retailers en retail stakeholders in living labs in heel Nederland.
Het boek is te bestellen bij Managementboek.nl
Zie ook:
Video
- Livestream Intreerede Christine De Lille
Op donderdag 24 mei 2018 hield Christine haar intreerede waarbij ze liet zien hoe er samen met overheid, organisaties en bedrijven - en met nadruk ook het regionale mkb - oplossingen kunnen ontstaan die onze samenleving toekomstbestendig maken. - Dutch Design Week
Internationale studenten hebben oer-Hollandse symbolen overgoten met een multicultureel sausje. De twee producten zijn gepresenteerd op de Dutch Design Week in Eindhoven. -
Donut Factory
Vijf studenten van de opleiding Small Business and Retail Management openen in samenwerking met communicatie- en designstudenten een pop-up store The Donut Factory in De Haagse Hogeschool. -
Retail Innovation Lab
Vierdejaarsstudenten Commerciële Economie doen onderzoek naar de beacontechnologie en adviseren het bedrijfsleven. -
Future Cards
Hanna de Bruin doet onderzoek naar toepassing van futuring in het MKB. Door middel van zgn. Future Cards worden mensen geholpen zich te verplaatsen in de toekomst zodat ze zich hierop beter kunnen voorbereiden.
In de media
- Hoe wordt ook de ondernemer Future Proof? Living labs bereiden retailer voor op de toekomst Stadszaken.nl 16-03-2020
- Tussen clicks en bricks: de vele gezichten van de pop-up store - Boekblad 2019-1
- Studenten helpen winkeliers Den Haag: 'Het draait allemaal om persoonlijk contact' - omroepwest.nl 12-09-2018
- Studenten en winkeliers Mariahoeve slaan handen ineen - AD 13-09-2018
- Terugblik op het InnovationQuarter Jaarevent 2018 - innovationquarter.nl 14-06-2018
- Zo haalt u pop-up stores naar uw gemeente - Stadszaken.nl 15-06-2018
- Met een pop-up store naar een duurzame toekomst - H|NIEUWS 08-06-2018
- Christine De Lille werkt op het scherpst van de snede in de kenniseconomie - H|NIEUWS 04-05-2018
- Samenwerking Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) met drie hogescholen
- Uitgelicht onderzoek – Pop-up Store: To Kiss Or Not To Kiss? - NADR 28-11-2017
- Studenten SBRM brengen kracht Haagse winkelgebieden in beeld - H|NIEUWS 09-06-2017
- Pop-up The Donut Factory zamelt 3.000 euro in voor Make A Wish - H|NIEUWS 08-06-2017