Innovation Networks
Het Lectoraat Innovation Networks ontwikkelt en biedt expertise & tools die organisaties handvatten geven om te kunnen innoveren in hun huidige en toekomstige digitale en genetwerkte context. Samenwerken met andere organisaties is een pure noodzaak geworden: er bestaan geen losstaande producten of diensten meer die door één enkele organisatie ontworpen en geleverd worden. Neem bijvoorbeeld een vliegreis: dit kan alleen tot stand komen door verschillende organisaties die samenwerken zoals een luchthaven met, een luchtvaartmaatschappij, marechaussee, toeleveranciers, overheden en internationale regelgeving.
De belangrijkste onderzoeksvragen die hierbij spelen zijn: hoe kunnen we op systeem niveau nieuwe vormen van samenwerken in innovatienetwerken ontwerpen? Hoe zorgen we dat innovatie echt een verschil maakt op de langere termijn? Welke nieuwe organisatievormen maken dit mogelijk? Wat is de rol van design hierbij en waar ligt de grens voor wat we kunnen ontwerpen?
Het onderzoek van het lectoraat Innovation Networks focust zich op een aantal toepassingsgebieden waar de noodzaak van samenwerken aan de basis ligt:
- Retail (in ons Retail Innovation Lab)
- Urban Mobility (in de BetaFactory) en
- Agro/Food (in opstartende fase)
Het lectoraat Innovation Networks is gestart op 1 september 2017 en is een continuering van het lectoraat ‘Designerly Innovation’ van lector Rianne Valkenburg.
Helen Arce Salazar
Dennis Bleeker
Contact:
d.bleeker@hhs.nlGabriela Bustamante Castillo
Contact:
b.g.bustamantecastillo@hhs.nlWander Colenbrander
Marjanne Cuypers
Contact:
m.l.cuypers-henderson@hhs.nlFenne van Doorn
Contact:
f.a.p.vandoorn@hhs.nlGaby Eenschoten
Heleen Geerts
Contact:
j.geerts@hhs.nlJolien van Langelaar
Frans Lodders
Contact:
f.lodders@hhs.nlLenny van Onselen
Contact:
L.vanOnselen@hhs.nlAnja Overdiek
Contact:
a.overdiek@hhs.nlNico Persoon
Contact:
n.j.persoon@hhs.nlHenk Schaaphok
Contact:
H.Schaaphok@hhs.nlJanneke Sluijs
Contact:
j.m.sluijs@hhs.nlShahab Zehtabchi
Over de lector
dr. ir. Christine De Lille
Christine is sinds 1 september lector bij de faculteit Business, Finance & Marketing van De Haagse Hogeschool. Daarnaast is zij Assistant Professor “User-centered Design of Business” voor de faculteit Industrial Design Engineering Ontwerpen bij de TU Delft. Ze studeerde op dezelfde plek en promoveerde er ook in 2014 (in combinatie met de Hogeschool Utrecht). Ze heeft veel onderzoekservaring, en expertise op het gebied van design, management, ondernemerschap en internationalisering in complexe omgevingen. Zo is ze met onderwijs bezig binnen de Master Strategic Product Design aan de TU Delft. Vanuit haar ervaring als bestuurslid en netwerk richt Christine zich binnen Design Management Network op de contacten met onderzoek en het wo- en hbo-onderwijs. Daarnaast is ze ook lid van het bestuur van een internationale werkgroep over onderzoek rond design management. Ze is reviewer en organisator voor design managementconferenties en werkt nauw samen met organisaties zoals KLM, Barco, de Nederlandse Kamer van Koophandel, Luzern Hochschule en Antwerp Management School. Christine spreekt regelmatig op conferenties in praktijk en academische context in binnen en buitenland.
c.s.h.delille@hhs.nlPublicaties
Artikel
Opportunities for slow fashion retail in temporary stores
Artikel
Fashionable Interventions: The Pop-up Store as Differential Space
Artikel
Capturing the Value of Design Thinking in Different Innovation Practices
Onderzoeksproject ‘Van pop-up store naar local hero’
In de pers
- Studenten helpen winkeliers Den Haag: 'Het draait allemaal om persoonlijk contact' - omroepwest.nl 12-09-2018
- Studenten en winkeliers Mariahoeve slaan handen ineen - AD 13-09-2018
- Terugblik op het InnovationQuarter Jaarevent 2018 - innovationquarter.nl 14-06-2018
- Zo haalt u pop-up stores naar uw gemeente - Stadszaken.nl 15-06-2018
- Met een pop-up store naar een duurzame toekomst - H|NIEUWS 08-06-2018
- Christine De Lille werkt op het scherpst van de snede in de kenniseconomie - H|NIEUWS 04-05-2018
- Samenwerking Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) met drie hogescholen
- Uitgelicht onderzoek – Pop-up Store: To Kiss Or Not To Kiss? - NADR 28-11-2017
- Studenten SBRM brengen kracht Haagse winkelgebieden in beeld - H|NIEUWS 09-06-2017
- Pop-up The Donut Factory zamelt 3.000 euro in voor Make A Wish - H|NIEUWS 08-06-2017
Video
- Livestream Intreerede Christine De Lille
Op donderdag 24 mei 2018 hield Christine haar intreerede waarbij ze liet zien hoe er samen met overheid, organisaties en bedrijven - en met nadruk ook het regionale mkb - oplossingen kunnen ontstaan die onze samenleving toekomstbestendig maken. - Dutch Design Week
Internationale studenten hebben oer-Hollandse symbolen overgoten met een multicultureel sausje. De twee producten zijn gepresenteerd op de Dutch Design Week in Eindhoven. -
Donut Factory
Vijf studenten van de opleiding Small Business and Retail Management openen in samenwerking met communicatie- en designstudenten een pop-up store The Donut Factory in De Haagse Hogeschool. -
Retail Innovation Lab
Vierdejaarsstudenten Commerciële Economie doen onderzoek naar de beacontechnologie en adviseren het bedrijfsleven. -
Future Cards
Hanna de Bruin doet onderzoek naar toepassing van futuring in het MKB. Door middel van zgn. Future Cards worden mensen geholpen zich te verplaatsen in de toekomst zodat ze zich hierop beter kunnen voorbereiden.