Innovation Networks

Het Lectoraat Innovation Networks ontwikkelt en biedt expertise & tools die organisaties handvatten geven om te kunnen innoveren in hun huidige en toekomstige digitale en genetwerkte context. Samenwerken met andere organisaties is een pure noodzaak geworden: er bestaan geen losstaande producten of diensten meer die door één enkele organisatie ontworpen en geleverd worden. Neem bijvoorbeeld een vliegreis: dit kan alleen tot stand komen door verschillende organisaties die samenwerken zoals een luchthaven met, een luchtvaartmaatschappij, marechaussee, toeleveranciers, overheden en internationale regelgeving.

Lector Christine De Lille heeft een missie: dream, dare, do! Verslag intreerede 24 mei 2018 >
Over het lectoraat

De belangrijkste onderzoeksvragen die hierbij spelen zijn: hoe kunnen we op systeem niveau nieuwe vormen van samenwerken in innovatienetwerken ontwerpen? Hoe zorgen we dat innovatie echt een verschil maakt op de langere termijn? Welke nieuwe organisatievormen maken dit mogelijk? Wat is de rol van design hierbij en waar ligt de grens voor wat we kunnen ontwerpen?

Het onderzoek van het lectoraat Innovation Networks focust zich op een aantal toepassingsgebieden waar de noodzaak van samenwerken aan de basis ligt:

  • Retail (in ons Retail Innovation Lab)
  • Urban Mobility (in de BetaFactory) en
  • Agro/Food (in opstartende fase)
We kiezen bewust voor deze toepassingsgebieden die belangrijk zijn voor de Haagse regio (de Haagse winkelstad, het Westland, Randstad regio voor Openbaar Vervoer). Het lectoraat fungeert hierbij als innovatiemotor voor de regio door aanwezige interesse en expertise te ondersteunen.

Het lectoraat Innovation Networks is gestart op 1 september 2017 en is een continuering van het lectoraat ‘Designerly Innovation’ van lector Rianne Valkenburg.

Ik wil erg graag vanuit het onderwijs en onderzoek de brug slaan naar ontwerpers én opdrachtgevers.

Over de lector

dr. ir. Christine De Lille

Christine is sinds 1 september lector bij de faculteit Business, Finance & Marketing van De Haagse Hogeschool. Daarnaast is zij Assistant Professor “User-centered Design of Business” voor de faculteit Industrial Design Engineering Ontwerpen bij de TU Delft. Ze studeerde op dezelfde plek en promoveerde er ook in 2014 (in combinatie met de Hogeschool Utrecht). Ze heeft veel onderzoekservaring, en expertise op het gebied van design, management, ondernemerschap en internationalisering in complexe omgevingen. Zo is ze met onderwijs bezig binnen de Master Strategic Product Design aan de TU Delft. Vanuit haar ervaring als bestuurslid en netwerk richt Christine zich binnen Design Management Network op de contacten met onderzoek en het wo- en hbo-onderwijs. Daarnaast is ze ook lid van het bestuur van een internationale werkgroep over onderzoek rond design management. Ze is reviewer en organisator voor design managementconferenties en werkt nauw samen met organisaties zoals KLM, Barco, de Nederlandse Kamer van Koophandel, Luzern Hochschule en Antwerp Management School. Christine spreekt regelmatig op conferenties in praktijk en academische context in binnen en buitenland.

c.s.h.delille@hhs.nl
Publicaties en projecten

Onderzoeksproject ‘Van pop-up store naar local hero’

Actueel

Video

  • Livestream Intreerede Christine De Lille
    Op donderdag 24 mei 2018 hield Christine haar intreerede waarbij ze liet zien hoe er samen met overheid, organisaties en bedrijven - en met nadruk ook het regionale mkb - oplossingen kunnen ontstaan die onze samenleving toekomstbestendig maken.
  • Dutch Design Week
    Internationale studenten hebben oer-Hollandse symbolen overgoten met een multicultureel sausje. De twee producten zijn gepresenteerd op de Dutch Design Week in Eindhoven.
  • Donut Factory
    Vijf studenten van de opleiding Small Business and Retail Management openen in samenwerking met communicatie- en designstudenten een pop-up store The Donut Factory in De Haagse Hogeschool.

  • Retail Innovation Lab
    Vierdejaarsstudenten Commerciële Economie doen onderzoek naar de beacontechnologie en adviseren het bedrijfsleven.

  • Future Cards
    Hanna de Bruin doet onderzoek naar toepassing van futuring in het MKB. Door middel van zgn. Future Cards worden mensen geholpen zich te verplaatsen in de toekomst zodat ze zich hierop beter kunnen voorbereiden.