User Experience Design - Engels - Voltijd

Leuk dat je geïnteresseerd bent in de fulltime driejarige opleiding User Experience Design. Op deze pagina geven we je gedetailleerde en chronologische informatie over de studiestructuur, de stage, de minors en de begeleiding.

Wat leer je in 3 jaar?
Technologie kent geen emoties. Maar jij als gebruiker wel. Je kunt dagenlang enthousiast zijn over alle mogelijkheden van een smart watch. En een sensor is een dood ding dat straling, afstand, druk of temperatuur meet. Maar alle sensoren in een auto geven jou als automobilist wel een veilig gevoel. Bij User Experience Design draait het allemaal om de interactie van ervaringen, emoties en waarden met technologie.

Het product van ervaringen, emoties en waarden wordt menselijk gedrag genoemd. In de opleiding  UXD leer je hoe je nuttige producten en diensten ontwerpt op basis van gebruikersgedrag. Als schoolkinderen graag een leuke wiskunde-app willen gebruiken, kun jij de slimme ontwerper daarvan worden. Kun je hun wensen en behoeften matchen met bijvoorbeeld de nieuwste VR-technologie.

Opbouw van User Experience Design - Engels - Voltijd

In het eerste jaar concentreer jij je op de interactie tussen gebruiker en technologie. In het tweede jaar graaf je wat dieper. Krijg je een beter inzicht in het ontwerpproces door te kijken naar wensen en behoeften van de verschillende stakeholders die belang hebben bij een product. En in het derde jaar kijk je naar de sociale impact van technologie. Ondertussen ben je lekker bezig om je UXD-toolbox te vullen met kennis en vaardigheden. Die kun je volop gebruiken in je stage en tijdens je afstudeerproject.

In sommige lessen werk je met studenten van de Nederlandstalige, vierjarige opleiding Communication & Multimedia Design.

Jaar 1

Een sprong in de UXD-wereld

Wees gerust, we bedelven je niet onder de boeken in het eerste jaar. Je krijgt wel een groot aantal introductielessen. Maar dan op een heel prettige manier. Vanaf dag 1 ga je het gesprek aan met grote bedrijven als Philips, IKEA en Google. Je bespreekt met professionals, met medestudenten en docenten hoe jouw grensverleggende ideeën gebruikerservaringen kunnen beïnvloeden.
Je gaat zien hoe de gebruiker met technologie omgaat. Je begint je toolbox te vullen met kennis over communicatie, prototyping, technisch ontwerpen en programmeren. Je leert hoe je eenvoudige ideeën kunt omzetten in ervaringen op digitale en fysieke platforms. Je vergroot je eigen digitale vaardigheden door te kijken naar webtechnologieën, mobiele platforms (Android en iOS), processen, Arduino en sensortechnologie.

Lesrooster

Blok 1
Fieldtrip to LInz, Ars Electronica and intercultural skills
Introduction to UX Design
Research for design I
Design and Creativity
Skills Lab
Blok 2
Interaction Design I
Research for design II
Psychology of Experience
Project Bespoke Design
Blok 3
Interaction Design II
Programming
Building Engaging Prototypes
Project Design for Emotion
Blok 4
Digital playground
Values in Design
Persuasive Experiences
Project Research and Design
Sleep opzij

Jaar 2 en 3

Dieper graven

In het tweede jaar graaf je wat dieper in de UXD-wereld. Je zet serieuze ideeën om in levensvatbare bedrijfsplannen. Daarbij let je altijd goed op hoe de eindgebruikers technologie inzetten in hun eigen leven. Om je technologische ontwerpen tot een succes te maken, moet je de sociale systemen begrijpen die de kern vormen van je ideeën. Natuurlijk, ook bij eindgebruikers zullen smaken verschillen. Zeker in internationaal opzicht. De ene cultuur kijkt anders naar technologie dan de andere cultuur. Je gaat dat ervaren in de omgang met je medestudenten. Zo leer je hoe je kunt voorzien in de technologische behoeften van de wereld.
Tijdens de eerste twee blokken in het tweede jaar volg je een minor, doe je een stage of doe je mee met een exchange-programma. En in de eerste helft van jaar 3 ga je dieper in op de complexiteit van UXD.

Stage
Je eerste grote kennismaking met de praktijk. Tijdens je stage gebruik je je kennis en vaardigheden voor grote bedrijven als Capgemini, Intel en Apple. Het kan ook zijn dat je stage gaat lopen bij een van de vele ontwerpbureaus in de Randstad. Of bij een IT-bedrijf, een grote verzekeraar of bank. Als young professional in UXD denk je daar na over het creëren van nieuwe concepten.
UXD is wereldwijd nodig. Dus waarom zou je je stage niet gebruiken om ervaring op te doen in een ander land? In ieder geval ontdek je welke facetten van user experience design je het meest aanspreken. Met die ervaring kun je je minor kiezen of je afstudeeropdracht bepalen.

Je afstudeerproject
Bijna klaar met je studie. Alleen nog je afstudeerproject. Daarvoor gebruik je het laatste halfjaar. Het is een mooie uitdaging die je aangaat zonder de hulp van je medestudenten of docenten. Tijdens je afstudeerproject kun je laten zien welke kennis en vaardigheden je tijdens deze driejarige opleiding in je toolbox hebt verzameld en hoe je die kunt inzetten. Nadat je de resultaten met succes hebt gepresenteerd, ben je klaar om je nieuwe carrière als digitale pionier een boost te geven.

Minors

Je studie samenstellen

In het tweede jaar krijg je de kans om in een minor je kennis en vaardigheden als UX-designer verder te verdiepen of juist te verbreden. Dat kan bij De Haagse Hogeschool of bij een andere hogeschool. Zoek je vooral verdieping, meld je dan aan voor onze UXD-minor. Verbreed je liever je kennis en vaardigheden, dan staan heel wat mogelijkheden voor je open. Wil je fotografie gebruiken in je UXD-carrière? Misschien is dan de minor Photography in Focus voor jou een prima keuze. Wil je worden uitgedaagd om online doelgroepen te bereiken, dan is de minor Internet Marketing Tools een mooie kans om je daar verder in te bekwamen. En als je bent geïnteresseerd in de match tussen UXD en gaming, dan kun je je aanmelden voor de minor Game Development and Simulation. Die bereidt je voor op een carrière in het ontwikkelen van games op basis van 3D-modellering, simulatie en kunstmatige intelligentie (AI).

Werkvormen

Colleges, seminars, zelfstudie en groepsprojecten

Een perfecte balans tussen theorie, groepsprojecten en individuele opdrachten: die vind je bij de opleiding User Experience Design. Het is hier een grote digitale speeltuin. Je gaat aan de slag met projecten voor echte opdrachtgevers en gebruikt hierbij je kennis en skills. In de werkruimtes en collegezalen beschik je over het nieuwste van het nieuwste: hier vind je alles wat je nodig hebt voor prototyping, onderzoek en programmeren. Je pitcht je ideeën, woont brainstormsessies bij en laat je creativiteit de vrije loop. Het is net alsof je al bezig bent met een uitdagende opdracht voor FedEx of Microsoft ... Om je de ultieme ‘user-design-experience’ te bieden, gaan we bovendien naar Linz voor een excursie naar het Ars Electronica Festival.

Nieuws en Evenementen

Contact met de opleiding

Heb je vragen over de opleiding? Neem via e-mail contact met ons op. Volg en ‘like’ ons ook op Facebook!

Hulp tijdens je studie

Studeren doe je niet alleen

Wij beschouwen je vanaf dag 1 als designer. Jij bent de young professional die we veel ruimte geven om zelfstandig te onderzoeken en te ontwerpen. Maar ook jij hebt misschien soms een duwtje in de goede richting nodig. Als je met een probleem zit en je ziet even geen oplossing, leg het dan aan een docent voor of vraag het aan je klasgenoten. Samen leer je meer dan alleen.
Tijdens deze opleiding ontvang je een studieloopbaanbegeleider. Hij of zij is je coach en sparringpartner bij het bepalen van je studietraject en bij het kiezen van de onderwijsmethoden. In het eerste jaar praat je minimaal 3 keer met je studieloopbaanbegeleider over jou, je studie en de studievoortgang.

Studiepunten halen

Bindend studieadvies (BSA)

Om je studie na het eerste jaar te kunnen vervolgen, moet je 50 van de 60 studiepunten (EC; European Credits) behalen.. De opleiding kan bovendien bepalen dat je een bepaald vak moet hebben behaald, als onderdeel van de puntennorm. Dit noemen we ook wel een kwalitatieve eis. Heb je aan zowel de puntennorm als de eventueel gestelde kwalitatieve eis voldaan, dan krijg je van de examencommissie aan het einde van je eerste jaar een positief  studieadvies en mag je je opleiding vervolgen.

Behaal je minder dan 50 studiepunten of haal je wel 50 punten maar voldoe je niet aan de eventueel gestelde kwalitatieve eis, dan krijg je een negatief studieadvies en moet je de opleiding verlaten. Daarom wordt dit advies een negatief bindend studieadvies (NBSA) genoemd. 

Persoonlijke omstandigheden kunnen van invloed zijn op je studievoortgang. Denk aan ziekte of het bedrijven van topsport. Het is belangrijk dat je, wanneer dit soort persoonlijke omstandigheden zich voordoen, dit zo spoedig mogelijk doorgeeft aan de examencommissie. Die kan hier vervolgens rekening mee houden bij het uitbrengen van het studieadvies.

Lees de volledige regels over het studieadvies in hoofdstuk 7 van de Onderwijs- en Examenregeling (OER) van jouw opleiding.


Geïnteresseerd in
User Experience Design - Engels - Voltijd?

Meld je aan