User Experience Design - Engels - Voltijd

De kern van de opleiding User Experience Design (UXD) is het samenspel tussen technologie en de ervaringen, emoties, waardes, doelen en gedrag van mensen. Misschien maak jij straks wel een app die virtual reality gebruikt om wiskunde leuk te maken voor kinderen. Dit soort ideeën ontwikkel je in het eerste jaar, waarin je je richt op de interactie tussen mensen en technologie. In het tweede jaar ga je dieper in op het ontwerpproces door je product vanuit verschillende invalshoeken te bekijken. De sociale impact van technologie komt in jaar 3 aan bod, waarin je bovendien stage loopt en je afstudeerproject afrondt.

User Experience Design is de 3-jarige Engelse versie van de 4-jarige Nederlandse opleiding Communication and Multimedia Design (CMD). Bij sommige vakken binnen UXD werk je samen met studenten van deze 4-jarige Nederlandse opleiding.

Opbouw van User Experience Design - Engels - Voltijd

Jaar 1

Bouwen aan je basiskennis

In jaar 1 beginnen we bij het begin. Je volgt inleidende vakken, maar je hoeft jezelf niet met een stapel boeken in je kamer op te sluiten. Vanaf de eerste dag werk je ook aan praktische opdrachten voor bedrijven als Philips, IKEA en Google. Zo kom je er al snel achter hoe jouw briljante ideeën het gebruikersgemak kunnen verbeteren. Je ontdekt hoe gebruikers technologie gebruiken en maakt kennis met de basics van prototyping, technisch ontwerpen en programmeren. Je geeft je digitale skills vorm door je te verdiepen in internettechnologie en leert werken met het interactieve elektronicaplatform Arduino. Eenvoudige ideeën omzetten naar digitale én fysieke producten: daar gaat het om.

Lesrooster

Blok 1
Fieldtrip to LInz, Ars Electronica and intercultural skills
Introduction to UX Design
Research for design I
Design and Creativity
Skills Lab
Blok 2
Interaction Design I
Research for design II
Psychology of Experience
Project Bespoke Design
Blok 3
Interaction Design II
Programming
Building Engaging Prototypes
Project Design for Emotion
Blok 4
Digital playground
Values in Design
Persuasive Experiences
Project Research and Design
Sleep opzij

Jaar 2

De diepte in

In de eerste helft van jaar 2 kies je een minor, ga je op uitwisseling in het buitenland of loop je stage bij een (groot) bedrijf als Capgemini, Intel of Apple. De keuze is aan jou. Daarnaast zet je in jaar 2 je ideeën om naar uitvoerbare bedrijfsplannen, terwijl je rekening houdt met hoe consumenten het eindproduct (willen) gebruiken. Je leert hoe de relatie tussen makers en gebruikers bepaalt of een product een succes wordt en je accepteert dat smaken verschillen. En internationale smaken al helemaal. In de international classroom van UXD ervaar je hoe verschillende culturen met technologie omgaan en leer je hoe je als designer inspeelt op de wereldwijde vraag naar producten.

Jaar 3

De afstudeeropdracht

Aan het begin van jaar 3 leggen we de lat wat hoger bij User Experience Design. Zo onderzoek je de impact van jouw ideeën op de maatschappij en houd je rekening met alle betrokkenen. Ook neem je de volledige verantwoordelijkheid voor het ontwerpproces. Dankzij deze werkwijze ben jij straks helemaal klaar voor een flitsende carrière als digitale pionier.

In de tweede helft van jaar 3 komt-ie al om de hoek kijken: de afstudeeropdracht. Je onderzoekt bijvoorbeeld de marktpotentie van jouw eigen ideeën voor BOSCH, Philips of Dell of bedenkt een plan om scholen in Kenia van betaalbare tablets te voorzien. Op naar jouw eerste digitale meesterwerk!

Minors

Je studie samenstellen

In jaar 2 specialiseer je je als User Experience Designer met een van de minors van De Haagse. Schrijf je in voor Photography in Focus, een beknopte geschiedenis van fotografie gecombineerd met praktische masterclasses over het vak. Of kies voor de minor Marketing Tools, waarbij je alles leert over hoe bedrijven online hun doelgroepen bereiken. Tijdens de minor Game Development and Simulation ontwikkel je games en ga je aan de slag met de basics van 3D modelling en artificial intelligence (AI). Zie je een minor bij een andere hogeschool of universiteit wel zitten? Dat mag ook!  

Werkvormen

Colleges, seminars, zelfstudie en groepsprojecten

Een perfecte balans tussen theorie, groepsprojecten en individuele opdrachten: die vind je bij de opleiding User Experience Design. Het is hier een grote digitale speeltuin. Je gaat aan de slag met projecten voor echte opdrachtgevers en gebruikt hierbij je kennis en skills. In de werkruimtes en collegezalen beschik je over het nieuwste van het nieuwste: hier vind je alles wat je nodig hebt voor prototyping, onderzoek en programmeren. Je pitcht je ideeën, woont brainstormsessies bij en laat je creativiteit de vrije loop. Het is net alsof je al bezig bent met een uitdagende opdracht voor FedEx of Microsoft ... Om je de ultieme ‘user-design-experience’ te bieden, gaan we bovendien naar Linz voor een excursie naar het Ars Electronica Festival.

Contact met de opleiding

Heb je vragen over de opleiding? Neem via e-mail contact met ons op. Volg en ‘like’ ons ook op Facebook!

Hulp tijdens je studie

Studeren doe je niet alleen

Tijdens je studie krijg je begeleiding van een supervisor. Hij of zij assisteert je bij je persoonlijke ontwikkeling en houdt samen met jou de voortgang van je studie in de gaten. Coachingassistenten, meestal ex-studenten van UXD, kunnen je ook helpen. Met timemanagement bijvoorbeeld, of met het vinden van de juiste personen voor antwoorden op moeilijke vragen.

Studiepunten halen

Bindend studieadvies (BSA)

Om je studie na het eerste jaar te kunnen vervolgen, moet je 50 van de 60 studiepunten (ECTS) behalen. Daarnaast stellen sommige opleidingen extra eisen om je door te laten naar het tweede studiejaar. Bijvoorbeeld een bepaald vak dat je behaald moet hebben en dat meetelt binnen de 50-puntennorm. Dit noemen we ook wel een kwalitatieve eis. Heb je aan zowel de puntennorm als de eventueel gestelde kwalitatieve eis voldaan, dan krijg je van de examencommissie aan het einde van je eerste jaar een positief bindend studieadvies (BSA).  

Behaal je minder dan 50 studiepunten en voldoe je niet aan de eventueel gestelde kwalitatieve eis, dan krijg je een negatief studieadvies en moet je de opleiding verlaten. Daarom wordt dit advies een negatief bindend studieadvies (NBSA) genoemd. 

Persoonlijke omstandigheden kunnen van invloed zijn op je studievoortgang. Denk aan ziekte of het bedrijven van topsport. Het is belangrijk dat je, wanneer dit soort bijzondere omstandigheden zich voordoen, dit meteen doorgeeft aan de examencommissie. Die kan hier vervolgens rekening mee houden bij het uitbrengen van het studieadvies. 

Lees de volledige regels over het studieadvies in hoofdstuk 7 van de onderwijs- en examenregeling van jouw opleiding.