Studenten Haagse Hogeschool winnen Hackaton for Good

Team bedenkt oplossing voor advertentiefraude woningmarkt

Hackaton for Good Een team van vijf studenten van de opleiding Communication & Multimedia Design (CMD) van De Haagse Hogeschool heeft afgelopen weekend de prestigieuze Hackaton for Good gewonnen. Tijdens deze internationale wedstrijd, die dit jaar voor de vierde keer plaats vond in Den Haag, werden hackers uitgedaagd om in 48 uur een oplossing te bedenken voor een wereldprobleem, waarbij zij hun hackerskwaliteiten positief benutten. Het team van De Haagse Hogeschool bedacht een oplossing voor iets waar veel internationale studenten en expats in onze regio mee te maken hebben: frauduleuze advertenties op de woningmarkt. Als het aan de studenten ligt zijn die advertenties binnenkort verleden tijd.
 
We zijn ontzettend trots op deze overwinning”, vertelt Tim van den Bosch, docent aan De Haagse Hogeschool. “Aan deze wedstrijd doen jaarlijks honderden ervaren hackers mee, uit allerlei verschillende landen, van Afrika tot Canada. Dat wij met ons studententeam de overwinning hebben behaald is een grote eer. Maar onze studenten zijn dan ook erg goed in het ontwerpen van passende digitale oplossingen en het probleem waar ze aan gewerkt hebben, online oplichting op de woningmarkt, is iets dat erg speelt in deze regio.”

Online oplichting woningverhuur

Veel studenten en expats in de regio Den Haag herkennen het probleem. Je zoekt naar een woning en stuit, bijvoorbeeld via Facebook, op een advertentie. De woning die wordt aangeboden ziet er mooi uit, de prijs is goed en de woning is per direct beschikbaar. Het enige wat je moet doen is een borgsom overmaken. En dan is ineens je geld weg… Tim van den Bosch vervolgt: “Bijna de helft van alle woningzoekende studenten heeft wel eens met deze vorm van online fraude te maken gehad. De woningmarkt is oververhit, iedereen wil snel een betaalbare plek vinden en daar profiteren oplichters van. Tijdens de Hackaton for Good hebben we daar in 48 uur een oplossing voor bedacht.”

Advertenties scannen op betrouwbaarheid

De jonge ontwerpers ontwikkelden een website en browser plugin waarmee je eenvoudig advertenties kunt scannen op betrouwbaarheid. Na de scan krijgt de advertentie een A, B, C of D-label. Tim: “Vergelijkbaar met energielabels voor huizen. We scannen de woningadvertentie op verschillende punten, allereerst op tekst en beeld. Is de foto bijvoorbeeld uniek of wordt hij vaker gebruikt? We checken ook de huurprijs, komt die wel overeen met de gemiddelde prijs per vierkante meter voor een woning in Den Haag? En we hebben een koppeling met het kadaster gemaakt, zodat je kunt zien of de aanbieder van de advertentie ook de eigenaar van de woning is. Deze oplossing biedt echt meerwaarde aan woningzoekenden in de regio.”

Platform verder uitwerken

De website is nog niet af, maar als het aan Tim en zijn studenten ligt komt daar snel verandering in. “Deze hackathon was een sensatie. We hebben die 48 uur bijna non-stop gewerkt. Nu is het zaak het product door te ontwikkelen. Dat doen we samen met onze product owner Bjorn Deutekom, werkzaam bij het Openbaar Ministerie. Maar om het echt goed werkend te maken hebben we meer partners nodig. Bij deze nodig ik bedrijven van harte uit zich bij ons aan te sluiten!”, aldus Tim van den Bosch. Kijk voor meer informatie op de beta website:  https://www.trusthousing.nl of stuur een mail naar newdesigners@hhs.nl

Hackaton for Good

De Hackaton for Good is een open evenement, bedoeld voor iedereen met een hackers mindset die een positieve bijdrage wil leveren aan de wereld. De Hackaton for Good wordt georganiseerd door The Hague Tech en WorldStartUp met support van de Gemeente Den Haag. Onderwerpen die dit jaar aan bod kwamen waren onder andere drone flight control, overstroming-beheer in Nederland, online fraude en deepfakes. Op dit laatste onderwerp nam nog een team van Haagse Hogeschool deel. Deze studenten werden categoriewinnaar met hun inzending: een deepfake museum, bedoeld om deepfakes sneller te leren herkennen.