“Na die drieënhalve maand in Oostenrijk ben ik helemaal klaar om af te studeren.” Lillah Martien deed niet alleen inzicht in de breedte van haar vakgebied Ruimtelijke Ontwikkeling op maar leerde zichzelf ook goed kennen. Vierdejaars is ze nu en ze glimt als ze vertelt over haar stages in Ljubljana en Sankt Pölten. Via via kwam ze daar op leuke plekken terecht.

Goed voor je cv

Eigenlijk had Lillah Martien haar hele studie in het buitenland willen doen. Toen dat niet haalbaar bleek, besloot ze meteen om het in ieder geval voor de stages van haar opleiding Ruimtelijke Ontwikkeling buiten de landsgrenzen te zoeken. Lillah: “Dat zou ik iedereen aanraden. Je leert er zoveel van. Over jezelf natuurlijk, maar ook over hoeveel er mogelijk is met je opleiding. Een minder voor de hand liggende stageplek vraagt ook om andere vaardigheden, en dat staat weer goed op je cv. Ik heb bijvoorbeeld met kinderen gewerkt nu. Ook mijn Duits is verbeterd, en in mijn vrije tijd ben ik op leuke plekken geweest.”

Stage in Ljubljana snel geregeld

Het was tijdens een vakantie dat het zaadje voor haar stage in Slovenië werd geplant. Lillah liep iemand tegen het lijf die bij de Kamer van Koophandel en Industrie in Ljubljana werkte. De stageplek was dus snel geregeld, alleen moest er nog een stageopdracht komen. “Die volgorde zou ik anderen niet per se aanraden”, lacht Lillah. “Je maakt het jezelf en de docent best moeilijk. Ik heb de koppeling met de opleiding weten te leggen in de vorm van een adviesrapport over het beter toepassen van de Sustainable Development Goals.”

Nature Guide in Oostenrijk

Nu is Lillah net terug van een paar maanden Oostenrijk. Ze gebruikte de minorruimte van de opleiding voor een extra stage en werkte in Sankt Pölten voor milieu-organisatie Green Steps. Daar zocht ze uit waar de gemeente en Green Steps samen kunnen werken op het vlak van stadsverduurzaming en verbetering van het natuuronderwijs. Het resultaat was een onderzoeksrapport. Lillah: “Maar ik was ook lekker vaak buiten. Als ‘nature guide’ hielp ik bij activiteiten voor groepen basisschoolkinderen die spelenderwijs kwamen leren over de natuur.”

Westland verder vergroenen

De meeste studenten Ruimtelijke Ontwikkeling lopen stage bij een Nederlandse gemeente of een advies- of ingenieursbureau. Lillah koos bewust niet voor een stage bij een bureau. “Ik wil altijd het systeem beter begrijpen en dat lukt toch het beste bij overheidsorganisaties. Ik heb eerder al een stage bij een gemeente gedaan en begin na de zomervakantie aan mijn afstudeerstage bij Gemeente Westland. Daar is onlangs de Groene Stad Challenge uitgevoerd en ik ga nu logische vervolgstappen voorstellen in een beleidsrapport.”

Ruimtelijke Ontwikkeling lekker breed

Ik ben nog wel benieuwd hoe Lillah terugkijkt op haar opleiding. “Ik weet nog dat ik op mijn zeventiende de hele site van De Haagse heb doorzocht en dat ik uiteindelijk op Ruimtelijke Ontwikkeling kwam. Met mijn moeder ben ik toen naar de Open Dag gegaan, waar ik alleen RO heb bekeken. Ik vond het allemaal erg interessant klinken. Het beste kun je geen verwachtingen hebben, want je leert zoveel verschillende dingen tijdens de opleiding. Dat brede vind ik echt heel leuk. Klasgenoten zijn tijdens hun stages bezig met totaal verschillende thema’s.”

Meer lezen over de opleiding Ruimtelijke Ontwikkeling aan De Haagse Hogeschool? Bekijk de website van de opleiding Ruimtelijke Ontwikkeling | Climate & Management.