Databank van de week

Week 24

  • ATLAS.ti onderzoeksoftware voor data analyse

Wat SPSS is voor cijfers is ATLAS.ti voor kwalitatieve data zoals artikelen, interviews, afbeeldingen en audio visuele materialen.  Creëer met ATLAS.ti overzicht van jouw onderzoeksdata en ontdek relevante verbanden. Beschikbaar op alle pc's binnen de HHS-campus en te downloaden op je eigen device. Klik hier voor meer informatie.

  • ESB: Inzicht in economie en beleid

Al meer dan honderd jaar biedt Economisch Statistische Berichten (ESB) inzicht in markten en argumenten voor beleid. Naast een economisch vakblad is ESB ook het communicatieplatform voor economie en beleid in brede zin. De kern van ESB bestaat uit artikelen die worden geschreven door externe auteurs - academisch economen en invloedrijke beleidsmakers - op basis van gedegen onderzoek.

Wil je bijvoorbeeld meer weten over Economische Groei in relatie tot leren? Zoek de term Economische Groei via de zoekbalk. Kies het artikel: Toegang tot leven lang leren versnelt economische groei.

In de rubriek Kort licht de redactie recent academisch onderzoek uit en worden interessante statistieken onder de aandacht gebracht. Blogs zijn kortere columns van vooraanstaande economen.

  • Databank Retriever verrijkt met de profielen en de bereikcijfers van print mediamerken en van de websites en apps van online mediamerken

Retriever Media Informatie BV is een samenwerking gestart met Stichting Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM) en met de Verenigde Internet Exploitanten Nederlands Online Bereik Onderzoek (VINEX/NOBO) om hun bereiksdata te ontsluiten via de databank Retriever. Dankzij deze partnerships krijgen gebruikers van de databank toegang tot de profielen en bereikcijfers van nieuwsmedia en magazines via NOM en toegang tot profielen en bereikcijfers van vele websites en apps van online mediamerken via VINEX/NOBO. Overzichtelijke grafieken geven eenvoudig inzicht in het bereik. De profielen van print (NOM) en online (VINEX/NOBO) kunnen ook worden vergeleken.

De profielen van de print mediamerken via NOM tonen geslacht, leeftijd en sociale klasse van de gebruikers van deze merken.

Voorbeeld titelprofiel Ouders van Nu uit Retriever:

De profielen van de online mediamerken via VINEX/NOBO tonen geslacht, leeftijd, sociale klasse en device gebruik van de bezoekers. Ook wordt per mediamerk het gemiddeld bereik per maand vermeld.

Voorbeeld titelprofiel Buienradar uit Retriever:

De bereiksdata helpen je bij het onderbouwen van je communicatieplan met kwalitatieve gegevens.

Bronnen: https://www.retriever.nl/medianieuws/bereiksonderzoek-van-nom-in-mediadatabase-retriever/ en https://www.retriever.nl/medianieuws/persbericht-mediadatabase-retriever-verrijkt-met-online-bereiksdata-uit-nobo/

Bekijk het archief