Publieke Dialogen #goedgesprek
Over het project
Publicaties
Daarnaast zijn er vijf deelrapporten opgesteld, die ieder ingaan op een specifiek onderdeel van ons onderzoek. In deelrapport “De wijk in dialoog – kunde en clashes voor een #goed gesprek, wordt de dagelijkse praktijk van professionals en bewoners wat betreft het voeren van gesprekken over publieke belangen in de wijk geduid naar aanleiding van de analyse van geobserveerde wijkgesprekken in fysieke settings. In deelrapport “Bekwaam in gesprek. Wijkprofessionals experimenteren #goedgesprek” staan door wijkprofessionals ondernomen interventies met als doel een bepaalde invloed uit te oefenen op hun gesprekken centraal, alsmede de onderzoeksresultaten die daarbij behaald zijn. In deelrapport “Een wijkgesprek online - uitdagingen voor een #goedgesprek” worden geobserveerde online gevoerde wijkgesprekken ten tijde van de pandemie geduid en bijbehorende onderzoeksresultaten gedeeld. In deelrapport “Thuis in een wijkgesprek – ervaringen tijdens de pandemie #goedgesprek” wordt gerapporteerd over ervaringen met de transitie van fysiek gevoerde naar online gevoerde wijkgesprekken, middels de analyse van interviews en een enquête. Tot slot wordt in deelrapport “Publieke Dialogen Online – een nieuw medium voor burgerparticipatie” gerapporteerd over het ontwerp en de ontwikkeling van een deliberatieplatform.
Lees meer
- Publieke Dialogen – over het mogelijk maken van een #goedgesprek in de publieke sfeer
Jos van Leeuwen, Elke Müller, Stefanie Schuddebeurs, Jan Bats, Arnold Jan Quanjer - De wijk in dialoog – kunde en clashes voor een #goedgesprek
Stefanie Schuddebeurs - Bekwaam in gesprek – wijkprofessionals experimenteren #goedgesprek
Elke Müller, Gijs van Oenen - Een wijkgesprek online – uitdagingen voor een #goedgesprek
Stefanie Schuddebeurs, Jan Bats - Thuis in een wijkgesprek – ervaringen tijdens de pandemie #goedgesprek
Elke Müller, Jan Bats - Publieke Dialogen Online – een nieuw medium voor burgerparticipatie
Jos van Leeuwen, Arnold Jan Quanjer
Team
Dr. Ir. Jos van Leeuwen
Lector Civic Technology
Stefanie Schuddebeurs
Senior onderzoeker
Dr. Jan Bats
Docent onderzoeker
Arnold Jan Quanjer, MSc
Onderzoeker
Pascal van den Bosch, MSc
Docent onderzoeker
Siavash Kazemzadeh
Student-assistent CT
Mitchell Gebril
Junior onderzoeker
Lector Civic Technology
Dr. Ir. Jos van Leeuwen
j.p.vleeuwen@hhs.nl
Senior onderzoeker
Stefanie Schuddebeurs
Stefanie Schuddebeurs werkt sinds mei 2019 als onderzoeker bij De Haagse Hogeschool en wijdt zich 2 dagen per week aan het onderzoeksproject “Publieke Dialogen”. In 2012 rondde ze haar Masterstudie Conflict Studies & Human Rights (UU) af, waarvoor ze onder andere veldonderzoek deed in Israël naar de verhoudingen op de werkvloer tussen Arabisch-Palestijnse en Joods-Israëlische collega’s in relatie tot de vorming danwel nuancering van vooroordelen in deze setting. Stefanie heeft eerder vijf jaar gewerkt bij de Rijksoverheid als projectleider en beleidsmaker op het gebied van democratische vernieuwing en participatieprocessen alsmede integratie. In 2015 richtte ze haar eigen bedrijf op, De Luisteracademie, vanwaaruit ze participatieve processen vorm geeft voor en met (gemeentelijke) opdrachtgevers middels dialooggesprekken en creatieve sessies.
S.L.Schuddebeurs@hhs.nlDocent onderzoeker
Dr. Jan Bats
Jan Bats is sinds 2006 aan De Haagse Hogeschool verbonden als hogeschooldocent Sociologie, Techniekfilosofie en methoden en technieken van sociaalwetenschappelijk onderzoek. Hij heeft in Utrecht Sociologie gestudeerd en is in 2019 gepromoveerd aan de vakgroep Filosofie van de Universiteit Twente. In zijn werk onderzoekt hij vanuit een filosofische en sociaalwetenschappelijke benadering hoe mensen tot morele keuzes komen in online omgevingen. In het bijzonder richt hij zich op de vraag hoe een interactieve online omgeving invloed heeft op hoe mensen met elkaar omgaan in deze omgeving.
https://research.utwente.nl/en/publications/the-moral-matter-of-an-interactive-online-domain-a-philosophical-j.bats@hhs.nl
Onderzoeker
Arnold Jan Quanjer, MSc
Arnold Jan Quanjer werkt als hogeschooldocent en onderzoeker bij de opleiding Communicatie en Multimedia Design. Hij heeft een uitgebreide ervaring als UX Designer in het commerciële en bestuurlijke veld. Hij werd opgeleid als UX Designer aan de Hogeschool Van Kunsten Utrecht en behaalde een master in Media Technology aan de Leidse Universiteit. Als docent houdt hij zich, behalve met les geven, bezig met het ontwikkelen van het curriculum. Binnen het lectoraat doet hij onderzoek naar hoe technologie zich met de maatschappij verweeft, welke impact dat op sociale processen heeft en hoe technologie op een duurzame manier toegepast kan worden. Zijn specialiteit is creatief en ontwerpend onderzoeken door het maken van prototypes.
http://arnoldjanquanjer.nlDocent onderzoeker
Pascal van den Bosch, MSc
Pascal geeft sinds 2012 les in onder andere natuurkunde, wiskunde en informatica. Sinds 2019 doceert hij vooral technische vakken in de opleiding HBO-ICT, specialisatie Software Engineering. Hij geeft graag les in de basis programmeervakken als Algoritme en Datastructuren, maar ook relationele en No-SQL database-vakken. Zijn onderzoeksinteresse is gerelateerd aan Big-Data en de toepassingen daarvan. Pascal heeft een Master in wiskunde en (nu bijna) in natuurkunde. Bij QuTech in Delft heeft hij een scriptie geschreven over het Quantum Internet.
pvdbosch@hhs.nlStudent-assistent CT
Siavash Kazemzadeh
Siavash is stagiair bij het lectoraat en is derdejaars HBO-ICT student van De Haagse Hogeschool. Hij studeert in de differentiatie Software Engineering. Als vooropleiding heeft hij de HAVO afgerond bij het Segbroek College in Den Haag. Siavash’s interesses liggen vooral in het programmeren en bij technologie. In het lectoraat is Siavash een zeer actieve en vaardige softwareontwikkelaar van onze webgebaseerde toepassingen.