Lectoraat Gezonde Leefstijl in een Stimulerende Omgeving
Voldoende bewegen en gezond eten zijn belangrijk voor je gezondheid. Dat weet iedereen. Toch hebben veel kinderen en jongeren in Nederland een ongezonde leefstijl. Dit heeft de nodige gevolgen, zowel op persoonlijk als maatschappelijk vlak. Maar hoe kun je dit voorkomen? Of preciezer: hoe kun je kinderen goed leren bewegen en ervoor zorgen dat zij blijven bewegen? En hoe kun je gezonde voedingskeuzes stimuleren bij jongeren?
Missie
Het lectoraat richt zich op het bevorderen van een gezonde leefstijl van jeugd (4-24 jaar) in de regio Haaglanden door samen met (toekomstige) professionals en de doelgroep innovatieve producten en programma’s en diensten te ontwikkelen, evalueren en implementeren die lichamelijke activiteit en gezonde voedingskeuzes bevorderen.
Visie
Het lectoraat wil door middel van duurzame gedragsverandering werken aan een gezonde leefstijl van jeugd tussen de 4 en 24 jaar. Deze gedragsverandering wordt bereikt door kennis over bewegen, voeding, gedragsverandering, technologie, interactie ontwerp en pedagogiek om te zetten in innovatieve producten en programma's en diensten die kinderen en jongeren bewust dan wel onbewust aanzetten tot een gezonde leefstijl. Daarbij geloven we in de kracht van verleiden en impliciet leren naast overtuigen en expliciet leren. De wensen, behoeften en belevingswereld van de doelgroep en stakeholders staan centraal in de innovaties. We werken vraaggestuurd en praktijkgericht. Het lectoraat kent om die reden een nauwe samenwerking met professionals in het werkveld en de opleidingen en beantwoordt onderzoeksvragen die rechtstreeks uit het werkveld afkomstig zijn.
Team
Maria Arias
Joris Hoeboer
Gitte Kloek
Pim Koolwijk
Jonas Leenhouts
Machteld van Lieshout
Danica Mast
Sylvia Schipper
Daniël Spanjaard
Annemarie de Witte
Maria Arias
Joris Hoeboer
Ik ben Joris Hoeboer. Ik ben opgeleid als docent lichamelijke opvoeding en heb daarnaast een master innovatie-management afgerond. In het huidige cursusjaar hoop ik mijn promotieonderzoek af te ronden dat zich richt op het meten van motorische vaardigheid bij basisschoolkinderen. Ik werk voor 3 dagen in de week bij het lectoraat Gezonde Leefstijl in een Stimulerende Omgeving. Daarnaast ben ik voor 1 dag in de week projectleider onderwijsontwikkeling bij de HALO. Tot slot ben ik voor 1 dag in de week aangesloten bij het Onderwijs en Onderzoek projectteam dat binnen de Faculteit Gezondheid, Voeding en Sport zich richt op het verbinden van onderwijs en onderzoek. Binnen het lectoraat GLSO richt ik mij op de motorische ontwikkeling van kinderen. Dit doe ik in twee projecten. In mijn promotieonderzoek, gesubsidieerd door een NWO promotiebeurs, werk aan het ontwikkelen van een meetinstrument om motorische vaardigheid op een praktische manier te kunnen meten in een les bewegingsonderwijs (zie ook: https://www.mqscan.nl ). In het project: Bewegen kun je leren, werk ik binnen een groot consortium (HAN, VU, Universitair Medisch Centrum Groningen, Universiteit Gent, Sportbedrijf Arnhem, Stichting de Haagse Scholen) aan interventiestudie om motorisch ontwikkeling positief te beïnvloeden binnen het bewegingsonderwijs en wordt gesubsidieerd door Raak Publiek.
06 - 89 99 01 17j.j.a.a.hoeboer@hhs.nl
Gitte Kloek
Gitte studeerde Voeding en Gezondheid aan de Wageningen Universiteit. Vervolgens is zij gepromoveerd bij de Erasmus Universiteit op een onderzoek naar een wijkgerichte aanpak gericht op het bevorderen van een gezonde leefstijl in impulswijken in Eindhoven. Als docent-onderzoeker richt Gitte zich vooral vraagstukken die te maken hebben met het veranderen van voedings- en beweeggedrag bij verschillende doelgroepen. Zij werkt als onderzoeker bij het Lectoraat Gezonde Leefstijl in een Stimulerende Omgeving waar zij zich bezighoudt met het ontwikkelen, evalueren en implementeren van interventies die gezond eten en bewegen bevorderen. Als docent is Gitte betrokken bij de flexibele deeltijdopleiding en verzorgt zij modulen die gericht zijn op het ontwikkelen van gezondheidsbevorderende interventies. "In onderzoek en onderwijs is (multidisciplinaire) samenwerken belangrijk om van elkaar te leren en je daardoor verder te ontwikkelen. De onderzoeksprojecten voeren wij altijd uit in samenwerking met de praktijk en de beoogde doelgroep om te borgen dat we interventies ontwikkelen die passen bij hun wensen en behoeften."
Pim Koolwijk
Contact:
p.koolwijk@hhs.nlJonas Leenhouts
Ik ben Jonas Leenhouts. Ik heb een achtergrond in docentschap Lichamelijke Opvoeding (HBO-Bachelor, Hanzehogeschool Groningen) en een Bewegingswetenschappen (Researchmaster, Vrije Universiteit (VU) Amsterdam). Als onderzoeker richt ik mij met name op de relatie tussen (perceptuele) informatie en het aanleren van motorische taken. Zo ging mijn scriptie over het effect van video-instructie op het leren van de forehand in tennis en was ik werkzaam voor de afdeling ‘Motorisch Leren en presteren’ van de VU Amsterdam.
Ik werk voor een halve dag in de week bij het lectoraat Gezonde Leefstijl in een Stimulerende Omgeving en voor 2,5 dagen per week bij de opleiding Haagse Academie Lichamelijke Opvoeding (HALO), de opleiding tot 1e graads docent Lichamelijke Opvoeding. Daarnaast ben ik nog 2 dagen werkzaam in het Primair Onderwijs, als vakleerkracht Bewegingsonderwijs.
Binnen het lectoraat richt ik mij op het analyseren en verbeteren van de gezondheid en motorische vaardigheden bij met name schoolgaande jeugd. Dit doe ik samen met collega’s in het werkveld en onderwijsinstellingen, zoals de Haagse Hogeschool en de VU Amsterdam. Op dit moment werk ik vooral aan het project het ‘Oog van de meester’. Deze studie naar de perceptuele bekwaamheid van docenten in het bewegingsonderwijs is gefinancierd met een RAAK-PRO subsidie. Het consortium bestaat uit collega’s van de ALO Amsterdam (Hva), CALO Windesheim, Erasmus Universiteit Rotterdam en de Vrije Universiteit Amsterdam. Op https://oogvandemeester.com is meer informatie te vinden over de voortgang van het project.
Contact:
Machteld van Lieshout
Machteld studeerde Voeding & Gezondheid (master/PhD) aan Wageningen Universiteit. Na acht jaar onderzoek heeft ze 12 jaar als voedingskundig adviseur gewerkt aan gezondheid en welzijn in de retail en foodservice branche. Zowel in het onderzoek, als als docent richt Machteld zich vooral op het ontwikkelen en inzetten van onderzoekend vermogen voor de diëtetiek. In het bijzonder bestudeert zij het bevorderen van een gezonde(re) leefstijl met gebruik van mHealth. Machteld werkt bij de opleiding Voeding & Diëtetiek en verricht 2 dagen in de week onderzoek vanuit een samenwerking tussen opleiding en lectoraat (Gezonde Leefstijl in een Stimulerende Omgeving). In de Leren op Maat Challenge “Food Innovation Technology” is zij docentonderzoeker. Tevens is Machteld opdrachtgever voor stages/beroepsproducten, ook voor andere opleidingen, en is zij betrokken bij Global Health en internationaal onderwijs (minor Smart technology and the future of healthcare). Machteld’s passie ligt bij het doen van onderzoek met daadwerkelijke impact op ieders welzijn. Op dit moment werkt zij o.a. aan het objectief meetbaar maken van leefstijlfactoren om mensen inzicht te geven in hun gedrag, vaak startpunt voor gedragsverbetering.
Danica Mast
Ik ben Danica Mast. Ik heb een achtergrond in creatieve technologie en human computer interaction (mens-machine interactie). Ik werk 2 dagen in de week bij het lectoraat Gezonde Leefstijl in een Stimulerende Omgeving en voor 1 dag per week bij de opleidingen Communicatie & Multimedia Design en User Experience Design binnen de faculteit IT & Design. Daarnaast combineer ik beide 1 dag in de week en begeleid ik daarin CMD en UXD studenten bij onderzoeksopdrachten. Binnen het lectoraat richt ik mij op de toepassing van technologie ter bevordering van een gezonde leefstijl voor kinderen en jongvolwassenen. Binnen het project Gymzaal van de Toekomst hou ik me bezig met de toepassing van interactieve video projectie binnen het bewegingsonderwijs, met als doel dit onderwijs passender, doelgerichter, stimulerender en efficiënter te maken. Dit heeft o.a. geleid tot BalanSAR: https://www.youtube.com/watch?v=2bduhPHjWX4 Daarnaast doe ik onderzoek naar exertion games, met name hoe deze ontworpen kunnen worden en de samenhang tussen sociale interactie en lichamelijke input. Onderdeel hiervan was o.a. een groot onderzoek op Lowlands naar de verschillen tussen fysieke en niet-fysiek input tijdens het spelen van een coöperatieve versie van Tetris: https://www.youtube.com/watch?v=EYcHl_hHRgg In dit kader ben ik ook bezig met het opzetten van een groter onderzoek in deze context. Lees meer over mijn onderzoek(en) op: https://www.researchgate.net/profile/Danica_Mast
06 - 86 80 38 58d.mast@hhs.nl
Sylvia Schipper
Contact:
s.j.schipper@hhs.nlDaniël Spanjaard
Ik werk voor 1 dag in de week bij het lectoraat Gezonde Leefstijl in een Stimulerende Omgeving en voor 4 dagen per week bij de opleiding HALO. Binnen het lectoraat richt ik mij momenteel op het stimuleren van motorische vaardigheden door de ontwikkeling en implementatie van de interactieve beweegmuur GameGymWall binnen het bewegingsonderwijs bij basisscholieren en middelbare scholieren. Dit doe ik samen met studenten van o.a. HALO, Bewegingstechnologie en CMD en externe partners Court Performance & Fun with Balls Germany."
Annemarie de Witte
Ik ben Annemarie de Witte. Ik heb een achtergrond in docentschap Lichamelijke Opvoeding, master bewegingswetenschappen en ben gepromoveerd op praktijkonderzoek bij het Nederlands rolstoelbasketbalteam. Ik werk voor 1,5 dag in de week bij het lectoraat Gezonde Leefstijl in een Stimulerende Omgeving en voor 2,5 dag per week bij de opleiding tot 1e graads docent Lichamelijke Opvoeding. Binnen het lectoraat richt ik mij op het analyseren en verbeteren van motorische vaardigheden bij schoolgaande jeugd binnen het project "Bewegen kun je leren". Dit project is een samenwerkingsverband tussen o.a. Hogeschool Arnhem en Nijmegen, UMCG Groningen, de Haagse Hogeschool en Stichting de Haagse scholen. Het project wordt gefinancierd door een RAAK publiek subsidie. Doelstelling is om antwoord te krijgen op drie subvragen; welk meestinstrument kan het beweegniveau van kinderen vaststellen? Is een interventie van doelgericht leren efficiënt en praktisch haalbaar in een Lichamelijke Opvoeding omgeving en leidt een dergelijke interventie ook daadwerkelijk tot verbetering van motorische vaardigheden? Het project loopt van april 2018 tot en met maart 2020.
a.m.h.dewitte@hhs.nlOver de lector
dr. Sanne de Vries
Sanne de Vries studeerde af als Bewegingswetenschapper en Epidemioloog aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Van 2000 tot 2013 werkte Sanne als onderzoeker en projectleider bij TNO. Zij promoveerde in 2009 aan de VU, Sociale Geneeskunde op haar proefschrift getiteld: 'Activity-friendly neighborhoods for children'. Sanne is betrokken geweest bij meer dan 75 onderzoeksprojecten op het gebied van jeugd, bewegen en gezondheid en heeft meer dan 200 wetenschappelijke rapporten en publicaties op haar naam staan. De rol van de fysieke leefomgeving in het beweeggedrag, de lichamelijke opvoeding en nudging, alsmede het meten van lichamelijke activiteit bij de jeugd hebben haar bijzondere aandacht.
+31 (0)6 - 46 87 68 52s.i.devries@hhs.nl
Onderzoekslijnen

Een leven lang gezond en vitaal begint bij een gezonde start. Een Gezonde School helpt daarbij. Gezonde Scholen kenmerken zich door de structurele en samenhangende manier waarop aan de gezondheid van jongeren en hun medewerkers wordt gewerkt. Hierbij is het van belang dat Gezonde School activiteiten structureel worden ingezet en vormgegeven op basis van de volgende vier pijlers: 1) signaleren en doorverwijzen, 2) gezondheidseducatie, 3) omgeving en 4) beleid en regelgeving. Deze integrale aanpak vergroot het effect met als resultaat gezondere jongeren en medewerkers die ook mentaal goed in hun vel zitten. Het lectoraat doet onderzoek naar verschillende aspecten van de Gezonde School van de Toekomst. Het stimuleren van lichamelijke activiteit, het terugdringen van sedentair gedrag en het stimuleren van gezonde voedingskeuzes staan hierbij centraal.
Binnen deze onderzoekslijn wordt onder andere gewerkt aan de projecten:
- Healthy by Design waarin onder leiding van het lectoraat een omgevingsinterventie voor en door MBO-studenten ontwikkeld, geimplementeerd en geevalueerd wordt samen met partners uit het onderwijs (ROC Mondriaan), het onderzoek (TU Delft) en de praktijk (ontwerpbureau Frens Pries, GGD Haaglanden, Sportief Advies).
- Healthy@School waarin het bevorderen van de vitaliteit van studenten en medewerkers van De Haagse Hogeschool, in samenwerking met lectoraten, opleidingen, diensten, docenten en studenten centraal staat. In 2017 vindt een peiling plaats van de sportbehoefte van Haagse studenten.

In deze onderzoekslijn wordt kennis opgedaan gericht op het bevorderen van ‘physical literacy’ onder 4-18-jarigen. Samen met de (toekomstige) professionals en kinderen worden verschillende producten en programma’s in en rondom het bewegingsonderwijs ontwikkeld, geëvalueerd en geïmplementeerd gericht op: kennis over de waarde van bewegen, fysieke vaardigheden, incl. motorische vaardigheden, plezier in bewegen, intrinsieke motivatie, zelfvertrouwen in bewegen en zelfmanagement vaardigheden.
Binnen deze onderzoekslijn wordt onder andere gewerkt aan de projecten:
- Een beweegparcours als praktische motoriektest (i.s.m. VU, ASM BV, Stichting Haagse Scholen en GGD Haaglanden), bekijk het filmpje op YouTube;
- Teamafspraken ter bevordering van de speluitvoering en -beleving tijdens spelonderwijs;
- Multifunctionele sporttoestellen;
- Een nieuwe methode voor de shuttlerun test, waarin principes van gaming zijn verwerkt;
- Toepassingen van videoprojectie in de gymzaal, bekijk het filmpje op YouTube.
Foto: Hans Krudde
Nevenfuncties Sanne de Vries
- Lid Erkenningscommissie Interventies, deelcommissie 5 Sport en Bewegen
- Voorzitter Lectorenplatform SIA; Sport en Bewegen
- Lid Werkgroep JGZ-richtlijn Houding en Bewegen
- Guest editor
Projecten
Start (V)aardig
“Oog van de meester”
Lectorenplatform Sport en Bewegen
Bewegend leren met de beweegvloer
Samenvatting onderzoeksproject Healthy by Design
SPRONG Vitale Delta
De Haagse Hogeschool, Hogeschool Rotterdam, Hogeschool Leiden en Hogeschool Inholland zetten zich tussen 2018-2026 met een SIA SPRONG subsidie in voor de vitaliteit en gezondheid van jong tot oud in de wijk. Dit doet het consortium door middel van het versterken van veerkracht en eigen regie en het creëren van een gezonde omgeving in de Deltaregio Leiden, Den Haag en Rotterdam.
Gezonde voedingskeuzes stimuleren onder mbo-studenten
De Haagse Hogeschool, Codename Future en Waag Society hebben met een NWO KIEM-subsidie de handen ineengeslagen om in co-creatie met mbo-studenten een prototype te ontwikkelen van een digitale interventie ter bevordering van gezonde voedingskeuzes bij mbo-ers.
Buurtsportcoach voor mensen met een beperking
Publicaties
Artikel
Inclusief bewegingsonderwijs in het primair onderwijs
Factsheet
Motoriek peiling 2019
Rapport
Studentenprojecten 2017-2019
Artikel
Zicht op motorische ontwikkeling - Motorische Quotiënt-Scan
Infographic
Motorische vaardigheid voor een leven lang bewegen
Artikel
‘Physical Literacy’; bouwstenen voor een leven lang bewegen van jong tot oud
Artikel
De Gymzaal van de Toekomst: een gymzaal met augmented reality?
Artikel
Fitness in de openbare ruimte
Artikel
Validity of an Athletic Skills Track among 6- to 12-year old children
In de media
- Succesvolle samenwerking door MQ test - De Schakel 22-11-2020
- Bijna 30 procent van basisschoolkinderen valt motorisch door de mand | Sport | Telegraaf.nl 29 mei 2020
- Lespakket ‘Ontwerp een gymspel voor thuis’ geeft kinderen stem - Sportknowhowxl.nl 23-04-2020
- Onderzoeker Danica Mast: ‘Kies liever voor een stip dan een vak in de anderhalve meter-samenleving’ - ad.nl 15-04-2020
- Bankhangen funest voor motorische ontwikkeling van jeugd: ‘Oefen in de spiegel je boksarm’ - ad.nl 23-03-2020
- Nieuwe test meet snel motorische vaardigheid tijdens de gymles - Vakblad Vroeg 18-07-2019
- 32 leraren ontvangen een Promotiebeurs - NWO 21-03-2019
- mHealth voor leefstijlinterventie bij Hindoestanen - Nederlands Tijdschrift voor Voeding en Diëtetiek 01-11-2019
- Meer dan schermpje staren: Augmented reality brengt niet alleen gamers in beweging - mareonline.nl 04-04-2019
- Samen leren en innoveren: Praktijkgericht onderzoek in de praktijk - HO Management 12-02-2019
Blog
Blogboek van een onderzoeker: Een onderzoeksopdracht i...
Niet helemaal gepland, maar wel een prachtige kans die ik met twee handen aan moest grijpen: de afgelopen weken ben ik bezig geweest met het schrijven van een voorstel voor het uitvoeren van een onderzoek voor de gemeente Den Haag....
Lees verderBlogboek van een onderzoeker: lezen, lezen en nog meer...
In mijn eerste blog heb ik verteld dat ik me verder ging verdiepen in het probleem van de buurtsportcoach. Ik wilde meer te weten komen over het evalueren en verantwoorden van de maatschappelijke impact van interventies. Dat heb ik...
Lees verder