Future-Proof Retail: het nieuwe leren voor retailers en studenten

Voor veel retailers lijkt het 5 voor 12 te zijn. Winkelstraten buiten de grote steden tellen steeds meer lege panden. Je zou er somber van worden. Níet op het Kennisfeest Future-Proof Retail. Daar is eerder sprake van enthousiasme voor een nieuw ecosysteem van leren voor retailers en studenten.

future-proof retail

Voor veel producten gaat de consument niet meer naar een winkel. ‘Vanavond vóór 23 uur besteld, morgen in huis!’ Alleen op prijs en service kan de retailer hier moeilijk tegenop bieden. De verwachting is dat over een aantal jaren 30 procent van het winkelvastgoed leeg komt te staan. De nieuwe retailer zal dan ook constant moeten blijven leren over het combineren van online en offline, over het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen en het tegemoet komen aan de sociale behoefte van mensen om elkaar te treffen in fysieke winkels.

Living labs

De Innovation Playground loopt vol met vertegenwoordigers van retail organisaties, gemeenten, mbo’s en hogescholen uit het hele land. Ze zijn allen partners van het onderzoeksproject Future-Proof Retail dat met diverse living labs (11 in totaal) in Nederland de sector helpt om te gaan met een snel veranderende wereld. Ze komen bij elkaar om het onderzoek zichtbaar te maken, inspiratie op te doen én vooral met elkaar te delen. Om te vertellen over de eerste onderzoeksresultaten. Om te laten zien hoe innovatieve ondernemingsvormen de winkeliers kunnen stimuleren tot nieuwe inzichten en een nieuw elan. Studenten spelen een essentiële rol in de living labs die zich presenteren tijdens het Kennisfeest.

‘Winkelstraat’

Achter in de Innovation Playground is een ‘winkelstraat’ geënsceneerd. In deze ‘winkelstraat’ presenteren de zes lab formats zich, welke in de eerste fase van het project zijn ontwikkeld: ‘EHBRetail Lab van De Haagse  Hogeschool; Lab Traction van de Hanzehogeschool; Storey, een lab van het Haags Retailpunt; Lab Fygital van de Hogeschool Rotterdam; het HYPE Lab van TMO Fashion Business School in Delft en Instore Future Lab van het Retail Innovation Center in Roermond.

Lintje doorknippen

Anja Overdiek – senior onderzoeker en projectleider Future-Proof Retail én wethouder Armand van de Laar van de gemeente Rijswijk (in 2019 met een lab aangesloten bij het project) openen de ‘winkelstraat’ door een rood lint door te knippen. Zij nodigen de aanwezigen uit tot een eerste kennismaking, waarin wel gekeken, maar nog niet gekocht mag worden.

Pitchende teamcaptains

Na die kennismaking volgt een eerste workshopronde vanuit de Speakers’ Corner; de zes labs laten de bezoekers ervaren wat zij doen en welke ‘producten’, oftewel prototypen tools, reeds zijn ontwikkeld. Daaropvolgend geven afgevaardigden van de deelnemers (teamcaptains) reviews over de door hen gevolgde workshop. Ieder lab wil zoveel mogelijk deelnemers in de tweede workshopronde en ‘verkoopt’ daarvoor vouchers. Tijdens die tweede ronde kunnen de deelnemers de ‘producten’ in de labwinkels kopen – allemaal eerste resultaten uit onderzoek. workshop die de meeste muntjes ontvangt, heeft volgens de deelnemers het meest geïnspireerd.

Aan het einde van de middag blijken er twee winnaars te zijn: Lab Fygital van de Hogeschool Rotterdam met een toolbox die de ‘learning journey’ van retail ondernemers inzichtelijk maakt en het lab Storey met het boekje “Lokale Helden in de Retail’.

Actief betrokken

De living labs zijn als innovatieve onderwijsvorm voor studenten zeer aantrekkelijk. Joran van der Meer is student Communication & Multimedia Design (CMD) aan De Haagse Hogeschool: “Ik vind zo’n living lab een prachtige manier van onderwijs. Je bent als student actief betrokken bij de ondernemers en zit niet lijdzaam op je stoel in een collegezaal. Het lab prikkelt mij enorm om bezig te zijn met mijn studie.”

Innovatief ondernemen

Albert Coumans is als parttime docent bij de opleiding Ondernemerschap en Retail Management actief betrokken bij het EHBRetail Lab. “Dit Kennisfeest onderstreept voor mij dat we af moeten van het klassieke onderwijs. De studenten verdienen beter. Zij leren enorm veel in een living lab. In ieder lab speelt zich een creatief proces af. We onderdrukken de neiging om gelijk met oplossingen te komen. In plaats daarvan betrekken we meerdere partijen bij dat creatieve proces.”

Boekje met tips

“Studenten vinden dit overigens wel lastig.” Daarom heeft Coumans voor het Kennisfeest ook een boekje gemaakt met tips voor de begeleiding van studenten in een living lab. “Als student zeg je eigenlijk tegen een ondernemer: Ik ga jou inspireren voor een meer innovatieve manier van ondernemerschap. Op dit Kennisfeest inspireren we elkaar om nog meer te kunnen betekenen voor de ondernemer. Ik word hier heel blij van.”

De Haagse Hogeschool is penvoerder van Future-Proof Retail. Twee van onze lecotraten, Innovation Networks en Duurzame Talentontwikkeling, zijn er nauw bij betrokken.