International Sport Management en corona, een docentenervaring

Corona. Tot 3 maanden geleden zou ik dit woord vooral hebben geassocieerd met een lekker fris Mexicaans biertje op Coronado Beach, Californië. Nu staat het begrip voor sociale afstand, zelfisolatie én lesgeven vanuit huis. Dat laatste is een hele uitdaging, maar óók een kans om allang bestaande digitale onderwijsmiddelen nu eens echt te gaan gebruiken.

research

Corona dwingt ons niet langer ‘old school’ te zijn


Katten op laptop

Online werken vanuit huis. Bij ons betekent dit dat zowel mijn man als ik ons werk doen via de laptop. Ik houd mij bezig met mijn vak PR in Sports voor de opleiding International Sport Management. Mijn man krijgt voor zijn werk frequent Skype-oproepen. Verder logeert mijn moeder uit Brazilië bij ons. Onze katten miauwen regelmatig om eten. Als we niet gauw genoeg reageren, springen ze op de laptop: een onhebbelijkheid van meer katten, weet ik. Onze 7 maanden oude baby oefent zijn stembanden als hij honger heeft en maakt vrolijke geluiden als hij lekker aan het spelen is in de woonkamer. In deze situatie een livesessie verzorgen voor mijn studenten? Zíj zouden constant gestoord worden en ík zou steeds weer uit mijn concentratie gehaald worden.

Gelukkig heb ik ontdekt dat je een PowerPointpresentatie vooraf kunt opnemen. Op een moment dat het jou uitkomt. Van die mogelijkheid had ik nog nooit eerder gebruikgemaakt. Nu ik dat wel doe, komen herinneringen bij mij boven uit mijn vroegere bestaan als radioverslaggever. Ik realiseer mij dat de hbo-wereld nog steeds ‘old school’ is. We zijn privé allemaal met elkaar verbonden via smartphone, tablet en computer. Maar onze basis op school is nog steeds de interactie tussen docent en studenten in een fysieke klasomgeving. Nu we deze basis zijn kwijtgeraakt, is het aan het teamwerk van collega’s en studenten te danken, dat we de structuur van ons curriculum in stand houden. Daarbij ontdekken we leermiddelen die al beschikbaar waren via Blackboard, maar die we tot nu toe niet hebben benut.

Steeds meer mainstream

Blackboard heeft veel opties en interessante features die we dankzij corona ontdekken. Ze kunnen een mooie aanvulling gaan vormen op onze normale manier van lesgeven. Binnen een paar weken is online lesgeven mainstream geworden voor degenen die daar al op voorbereid waren. Voor de anderen is online lesgeven nog een obstakel. Maar ik verwacht dat de kennisoverdracht na corona voor altijd anders zal zijn.

Ironisch genoeg heeft de gedwongen kennismaking met online lesgeven ons als docenten dichter bij elkaar gebracht. Op een normale werkdag zijn we allemaal druk bezig. We gaan van huis naar de klas, van de ene klas naar de andere klas en weer naar huis. Iedereen heeft verschillende schema's en verplichtingen. Het is bijna onmogelijk om ons allemaal samen te krijgen voor een vergadering. En nu? Onze online teamvergaderingen worden druk bezocht.

Alleen maar meer online

Als alles weer ‘normaal’ is, zullen we meer gebruik blijven maken van online leren. Waarom zouden studenten en docenten altijd persoonlijk aanwezig moeten zijn? Natuurlijk, om de motivatie van docenten hoog te houden, moeten we nog wat sleutelen aan onze manier van online lesgeven. Daarvoor is de feedback van docenten en studenten meer dan welkom. We zullen de mogelijkheden van online lesgeven de komende maanden alleen maar meer gaan benutten. Wie weet zal het dan in de toekomst zo zijn dat ik heerlijk op de golven surf in het zonnige Frankrijk, terwijl mijn studenten naar Blackboard Collaborate Ultra surfen om hun examens te halen of om nog een paar extra cursussen te volgen. Dat is de juiste mentaliteit!

Marcela Hofman-Mourao
docent PR in Sports
opleiding International Sport Management