Eten maken tijdens de opleiding PFT

Kaas maken, bier brouwen, allerlei producten van appel maken... Tijdens de opleiding Process and Food Technology (PFT) breng je heel wat tijd in de keuken door. Lees meer over het appel- en kaasproject.

Kaas maken, bier brouwen, allerlei producten van appel maken... Tijdens de opleiding Process and Food Technology (PFT) breng je heel wat tijd in de keuken door. PFT-student Polina Valkova vertelt je alles over het kaasproject in jaar 1 en Iris van der Woude is enthousiast over het appelproject in jaar 2. Het was Stefan Baecke van Yespers die met het idee van een appelproject kwam. Zijn bedrijf richt zich op duurzame oplossingen voor een eerlijke voedselketen. Hij koos de appel om te laten zien dat je werkelijk alles ervan kunt gebruiken om voedsel te maken, zonder afval te produceren. En hij kon wel wat hulp van studenten gebruiken.

Wat hield het kaasproject in?

Polina: “Zoals altijd had ik les in de keuken en bijeenkomsten met de groep. Elk blok werk ik met een ander groepje aan en specifiek project. Deze periode hielden we ons bezig met de productie van Goudse kaas op een industriële schaal. In het project kwam alle stof van de vakken die we aangeboden kregen bij elkaar. In totaal duurde het project negen weken. In die negen weken hadden we drie keer een workshop van een expert, een kaasmaker gespecialiseerd in Goudse kaas. 

Ik heb ook mijn eigen kaas gemaakt. Leuk was dat. We zaten met zijn zessen in een groepje en we hadden de taken eerlijk verdeeld. Van sommige onderdelen hadden we besloten om die samen te doen. Het was de bedoeling dat we uiteindelijk een groepsrapport zouden inleveren. Het hielp enorm dat we ons verdiept hadden in microbiology en voedselveiligheid. Nadat we de puntjes op de i hadden gezet, konden we het verslag inleveren. Een week later hadden we de presentatie. Daar waren onze docenten bij en ook de externe deskundige.

Wat hield het appelproject in?

Iris: “Tijdens het appelproject kregen we de opdracht om productielijnen te bedenken waarbij we alles van de appel gebruikten. In mijn groepje legden we de focus op appelsap. De pitjes, het klokhuis, het kroontje en de schil gebruikten we voor andere producten. Nadat we een goed recept hadden, schaalden we dat op van keukenschaal naar industriële schaal. Daar gebruikten we alle informatie bij die we tijdens de lessen techniek hadden geleerd. Zo leren we theorie in praktijk te brengen.

Wat vond je leuk aan het kaasproject?

Polina: “Ik vond het leuk om meer te weten te komen over het alle stappen van het proces van kaas maken. In de keuken werkte ik met de mensen uit mijn groepje. We hebben veel tijd met elkaar doorgebracht en hielpen elkaar als iets niet lukte We hebben elkaar dus veel beter leren kennen. Als we tussen de verschillende stappen wachttijd hadden – dat kon oplopen van een uur tot soms wel vijf uur – dan gingen we naar buiten. Heel gezellig. Dit was extra leuk om we elkaar vanwege corona bijna niet in het echt zien. Ik kende mijn medestudenten dus nog niet zo goed. Nu heb ik het idee dat ik nieuwe vrienden heb.

Wat vond je leuk aan het appelproject?

Iris: “Ik vond het heel leuk om in een groepje te werken en eindelijk weer eens in de keuken op school aan de appelrecepten te mogen werken. Door dit project ben ik in gaan zien dat er veel manieren zijn om de afvalstroom te hergebruiken. Het was ook leuk om in een multicultureel groepje te zitten en om met elkaar nieuwe producten te ontwikkelen. De appelreep staat bij mij op 1. Hij is gemaakt van de appelpulp die overblijft als je appelsap maakt, en we hebben er dadels, zaadjes en noten doorheen gedaan. Mmm!” Sommige groepsleden werkten vanwege corona vanuit huis en dat maakte het samenwerken soms wel lastig. Studenten in landen met verschillende tijdzones. Maar ze hebben er het beste van gemaakt.

Was de opdrachtgever blij met de ideeën van de studenten?

PFT-docent Marieke van der Hoeven: “Zeker! De eigenaar van Yespers, Stefan Baecke, was heel blij met een aantal ideeën. De komende maanden wil hij de recepten met appelpulp als basis gaan testen. Die appelpulp blijft achter als je appelsap maakt, dus vooral daar was hij in geïnteresseerd. Yespers is van plan een aantal ideeën in productie te gaan nemen. Niet alleen in Den Haag, ook in West-Afrika. Stefan liet me weten dat hij de interactie met de studenten heel leuk had gevonden en dat hij had gezien dat ze met enthousiasme aan de opdracht hadden gewerkt.

Eetbaar eindproduct

Bezig zijn in de keuken betekent meestal dat er iets te eten valt aan het eind. Iris maakte verschillende producten, maar vindt vooral de appelreep een succes. Die gaat ze vast vaker maken. De studenten van het kaasproject konden hun eigen kaas mee naar huis nemen. Nadat deze voldoende tijd had gehad om te rijpen, kon Polina er deze week van proeven. Ze had ernaar uitgekeken. Best jammer dus dat het haar smaak niet blijkt te zijn. Ieder kaasje heeft zijn gaatje, zullen we maar zeggen. Gelukkig volgen er nog heel wat projecten.

Meer lezen over de opleiding Process and Food Technology op De Haagse Hogeschool?

PFT 3-jarig programma
PFT 4-jarig programma