Contact en Frequently Asked Questions (FAQ's)

Het is niet niks, het kiezen van een opleiding en de inschrijving. Dat begrijpen we bij De Haagse Hogeschool als geen ander. Daarom hieronder allerlei manieren waarop jíj antwoord kunt krijgen op je vragen.

Contact(formulier)

De juiste informatie nog niet gevonden? Natuurlijk kun je contact opnemen met de Centrale Studenten Inschrijving. Dat kan via dit contactformulier. Of bel op werkdagen van 9.00 uur tot 17.00 uur met 070 - 445 85 85. 

Voor vragen over boeken, roosters, het aanvragen van vrijstellingen en andere studieinhoudelijke zaken, kan je terecht bij de opleiding. Kijk bij de opleidingspagina’s onder ‘praktische informatie’ voor contactgegevens.

Liever langskomen? Bezoekadres

Wil je liever langskomen? Dat kan. Je bent van harte welkom bij de Student Services Desk. Het bezoekadres is:
Johanna Westerdijkplein 75
Ovaal 1.02 op de 1e etage
2521 EN Den Haag
De Student Services Desk is elke werkdag geopend van 09.00 uur tot 16.30 uur.

Post sturen? Postadres

Heeft de Centrale Studenten Inschrijving om bepaalde documenten gevraagd? Meestal willen we dat je die uploadt in het administratiesysteem Osiris. Als we je toch hebben gevraagd om originele documenten, stuur je die eenvoudig en snel naar:

De Haagse Hogeschool
t.a.v. Centrale Studenten Inschrijving
Postbus 13336
2501 EH Den Haag

FAQ's

Talloze vragen van studenten zijn al beantwoord. Misschien staat die van jou er ook wel tussen.

Algemeen

Troubleshooting inloggen HHs-account/Osiris student
Mocht je je wachtwoord van je HHS-account kwijt zijn, dan kan je deze kun je deze zelf resetten via deze pagina. Mocht het inloggen dan nog niet lukken, neem dan contact op met de FrontOffice FZ/IT via frontoffice@hhs.nl.  

Troubleshooting inloggen Osiris Aanmeld
Lukt inloggen niet? Dit kan aan het wachtwoord liggen. Je kunt zelf je wachtwoord aanpassen via de homepage van Osiris AanmeldVolg deze instructies. Lukt dit niet? Neem contact op met de Centrale Studenten Inschrijving.
Je correspondentieadres kun je zelf wijzigen in Studielink. Als je woonadres in Nederland is veranderd en je je verhuizing bij de gemeente hebt doorgegeven, krijgen we dat automatisch door.
De Centrale Studenten Inschrijving kan de blokkade opheffen. Neem daarvoor contact op via het contactformulier.

Aanmelden, hoe doe je dat?

Aanmelden voor een studie doe je in Studielink. Je geeft hiermee alleen aan dat je interesse hebt in een opleiding. Je kunt pas echt met de studie beginnen als je ook staat ingeschreven. Dat gebeurt nadat De Haagse Hogeschool heeft gecheckt of je voldoet aan alle inschrijfvoorwaarden. Pas ná de inschrijving, mag je ook echt gaan studeren.
Dit kun je zelf regelen. Daarvoor moet je een paar stappen zetten. Open je account in Osiris Student. Klik op het kopje ‘personalia’ en klik dan bij het onderdeel ‘opleiding’ op ‘status inschrijving voor opleiding’.
Op deze pagina zie je voor welke opleiding(en) je staat ingeschreven. Aan de rechterkant vind je het kopje ‘verklaring(en) van inschrijving’. Je kunt hier een verklaring downloaden voor elk studiejaar dat je ingeschreven bent. Het beveiligde pdf-bestand bevat standaard een Nederlands- en Engelstalige variant met een digitale handtekening.
Ga je naast je opleiding bij De Haagse Hogeschool een minor of andere opleiding volgen aan een andere hogeschool of universiteit in Nederland en betaal je het wettelijke collegegeld, dan kun je een bewijs betaald collegegeld (BBC) aanvragen. Je hoeft dan maar één keer collegegeld te betalen. Een BBC wordt maar één keer uitgegeven per studiejaar! Je kunt een BBC online aanvragen via het BBC-formulier. We versturen het document binnen 5 werkdagen naar het correspondentieadres dat je in Studielink hebt geregistreerd
Of je inschrijving compleet is, kun je vinden in Studielink. Kijk bij ‘mijn opleidingen’ en ‘status’. Staat hier ‘ingeschreven’ dan is de inschrijving compleet. Ook het ‘stoplicht’ in Osiris Student laat je precies zien wat je nog moet doen. Kun je het niet vinden? Neem contact op met Centrale Studenten Inschrijving, dan kijken we even mee.
Je kunt op één moment instromen en dat is in september. In enkele gevallen geeft een opleiding toestemming om op een later moment te starten. Hiervoor moet je een tussentijdse aanmelding doen (zie de vraag ‘Het is na 1 september maar ik wil me aanmelden voor een studie’).
Als het collegejaar eenmaal begonnen is, is het in principe niet meer mogelijk om nog in te stromen. Als je via Studielink een aanmelding indient, zul je van ons het verzoek krijgen je aanmelding toe te lichten.
We vragen je dan je motivatie voor de opleiding te geven, uit te leggen waarom je de deadline gemist hebt, en toe te lichten waarom je denkt dat het (ondanks de gemiste studietijd) nog mogelijk is om aan te haken.
Als je geen rechtmatig verblijf hebt, of een verblijfsvergunning voor studie, is het nooit mogelijk om tijdens het jaar in te stromen.
Wisselen van studievorm
Als je volgend jaar dezelfde studie in andere variant wilt doen, dan moet je je opnieuw aanmelden via Studielink. Je kiest voor het eerste jaar, ook als je in een hoger jaar wilt starten. Je inschrijving wordt automatisch omgezet naar het juiste jaar.

Wisselen van studie
Wil je wisselen van studie? Dan kun je een aanmelding doen in Studielink. Heb je een aanmelding gedaan voor het nieuwe studiejaar vóór 31 mei? Dan kun je wisselen van studie tot en met 31 augustus. Wil je na 31 augustus wisselen van studie? Dan moet de faculteitsdirecteur toestemming geven (zie de vraag ‘Het is na 1 september maar ik wil me aanmelden voor een studie’).
Ben je geslaagd? Gefeliciteerd! Wijzig in Studielink je diplomagegevens naar ‘diploma behaald’. Voor inschrijving in het studiejaar 2020-2021 moet de vermelde slagingsdatum op je diploma 31 augustus 2020 of eerder zijn. Jouw middelbare school stuurt je diploma naar DUO, die de gegevens verwerkt in Studielink. De gewaarmerkte diploma’s, certificaten en cijferlijsten van je vooropleiding hoef je dus alléén te tonen wanneer je hierover van ons bericht krijgt. Dit moet vóór 1 september geregeld zijn.
Ik ben er tussenuit geweest/ik wil switchen
Als jij er tussenuit bent geweest na het behalen van jouw propedeuse en je wilt verder studeren, dan meld je je aan voor het eerste jaar. Ons systeem herkent dat jij in de hoofdfase hoort en plaatst je in deze fase. Als je jouw propedeuse op een andere hogeschool hebt behaald, dan bepaalt de opleiding over de toelating. Word je toegelaten, dan krijg je een Verklaring instroming hoofdfase.

Ik wil me inschrijven voor variant die niet meer bestaat: SPH, MWD, CMV en oude ICT-opleidingen
Schrijf je in voor een hoger jaar. Heb je deze opleidingen nog niet eerder gevolgd en heb je dus geen propedeuse? Dan is hiervoor een Verklaring instroming hoofdfase nodig. Die vraag je aan bij de opleiding.

Vanaf 1 oktober 2020 kun je je aanmelden voor het studiejaar 2020-2021. Specifieke informatie over deadlines staat vanaf september 2020 op de website.

Collegegeld

De hoogte van het collegegeld vind je op onze website.

De overheid bepaalt het wettelijke collegegeld en wie er recht op hebben. Dit staat in de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek. De Haagse Hogeschool bepaalt de hoogte van het instellingscollegegeld.

In sommige gevallen kom je op basis van je Nederlandse verblijfsvergunning in aanmerking voor het wettelijke collegegeld. Soms hebben we dan nog extra bewijsstukken van je nodig. Tijdens het aanmeldproces laten we je precies weten wat we van je nodig hebben. 

Dit regel je met de garantieverklaring. Zowel jij als je werkgever moeten dit formulier ondertekenen.
Vul daarvoor het Formulier eenmalige machtiging. Jonger dan 18 jaar? Dan moet jouw ouder/voogd toestemming geven.

Dat is afhankelijk van hoeveel betalingstermijnen je hebt gemist.

  • Bij een betalingsachterstand van één termijn ontvang je per email een herinnering van onze provider Icepay, met een betaallink.
    Zorg voor directe betaling van de achterstand of neem contact op met onze studentdebiteurenadministratie (collegegeld@hhs.nl).
  • Bij een betalingsachterstand van twee termijnen, sturen we je een aanmaning. Bij het uitblijven van de betaling wordt je hogeschool account geblokkeerd.  Je kunt je dan niet meer inschrijven voor tentamens of examens. Pas wanneer je het totale openstaande bedrag hebt betaald, wordt je account gedeblokkeerd.
  • Bij een betalingsachterstand van drie termijnen geven we de vordering over aan ons incassobureau. De daaraan verbonden (buiten)gerechtelijke kosten en de rente zijn voor jouw rekening.
Vragen? Stuur een e-mail (onder vermelding van je studentnummer) aan de studentdebiteurenadministratie: collegegeld@hhs.nl of bel naar 070 - 445 88 63.

In dit overzicht hebben we de data op een rijtje gezet waarop De Haagse Hogeschool de collegegeldtermijnen van je bankrekening incasseert. Ook het bedrag dat we op die data van je rekening afschrijven vind je erin terug.

Toelatingseisen

Als je op 1 september 2020 minimaal 21 jaar bent, kan je een Toelatingsexamen 21+ afleggen. Check de pagina Toelatingseisen voor meer info.
Als je een buitenlands diploma hebt, beoordeelt de Centrale Studenten Inschrijving of dit diploma ten minste gelijkwaardig is aan de officiële toelatingseisen.

Mis je één of meer examenvakken, maar heb je wel het juiste profiel? Dan heb je, zoals dat heet, een deficiëntie. Voor de wet moet je deze achterstand eerst inhalen, voor je aan de studie mag beginnen.

Meer informatie vind je op de pagina Toelatingseisen.