De collectie

The Lighthouse - Kunst - Lawrence Weiner - Even boven de waterlijn

Even boven de waterlijn

Lawrence Weiner

Go to Even boven de waterlijn
The Lighthouse - Kunst - Roland Schimmel - Hope For Happiness

Hope for Happiness

Roland Schimmel

Go to Hope for Happiness
The Lighthouse - Kunst - Anton Corbijn - Isabella Rossellini, Slash, Sinead O'Connor

Isabella Rossellini, Slash & Sinead O'Connor

Anton Corbijn

Go to Isabella Rossellini, Slash & Sinead O'Connor
The Lighthouse - Kunst - Hans van Bentem - MONUMENT 1997aas

MONUMENT 1997

Hans van Bentem

Go to MONUMENT 1997
The Lighthouse - Kunst - Stephan Balkenhol - Untitled

Untitled

Stephan Balkenhol

Go to Untitled

Kunstcollectie

Onze hoofdvestiging aan het Johanna Westerdijkplein herbergt een bijzondere collectie sinds de ingebruikname van dit gebouw in 1996. Omdat de kunstcollectie al tijdens de bouw is samengesteld, vormt deze een symbiotisch geheel met het gebouw. Dat is mooi maar heeft ook als nadeel dat voor veel studenten en medewerkers deze kunst niet tot nauwelijks opvalt.

Laten we eens beter kijken. Dat kan door een kunstroute te lopen of een bezoekje te brengen aan de kunstwebsite. Op deze website over de kunstcollectie van De Haagse Hogeschool zijn de kunstwerken online ondergebracht en lees je meer achtergrondinformatie over de collectie en over de werken.

The Lighthouse houdt zich bezig met het beheer en onderhoud van de werken uit de collectie. Veel werken zijn uit de opslag gehaald, gerestaureerd en op een nieuwe plek gehangen. Ook is de collectie sinds lange tijd uitgebreid en wel met het werk The Bubble van Johan Nieuwenhuize. Daarbij wordt er van alles gedaan om de collectie meer zichtbaar te maken, o.a. door de kunstwebsite en door de productie van een nieuw boek over de collectie (verschenen in najaar 2021).

Kunst bij The Lighthouse

Naast beheer en activatie van de officiële kunstcollectie, wil The Lighthouse meer doen met kunst binnen de hogeschool. We organiseren tentoonstellingen, vaak in de Expo Room (achter de Speakers' Corner), soms in het Atrium of een van de gangen. Dat zijn tentoonstellingen in het kader van een thema en soms een expositie van werk van studenten of medewerkers.