Lab met innoverende retailconcepten in Haagsche Bluf

Op donderdag 12 januari hebben studenten van De Haagse Hogeschool een Concept Lab ingericht in een van de leegstaande panden in de Haagsche Bluf. In dit Lab waren verschillende innoverende retailconcepten te zien die de studenten hebben ontworpen. Dit project is een samenwerking tussen De Haagse Hogeschool, Bureau Binnenstad Den Haag en de eigenaar van het winkelgebied, de Geste Groep, die het lege pand ter beschikking stelde. Bureau Binnenstad heeft vanuit haar netwerk deze partijen aan elkaar weten te koppelen.

Conceptlab Entree In september 2016 zijn de 2e jaars studenten van de opleiding Small Business & Retail Management gestart met een project dat als doel had het ontwikkelen van nieuwe retailconcepten voor leegstaande panden in de Haagsche Bluf. Leegstand is een actueel probleem binnen de Retail en voor veel winkelgebieden. “Een andere en nieuwe kijk op het winkelgebied en het benaderen van nieuwe doelgroepen, is daarom absoluut waardevol”, aldus Dave Dame van de Geste Groep.

In totaal waren er 32 winkelconcepten te zien in het Concept Lab. Deze concepten werden niet alleen beoordeeld door docenten van de opleiding, maar ook door een jury bestaande uit mensen uit het werkveld. “Juist deze samenwerking en feedback tussen theorie en praktijk maakt het project interessant en leerzaam voor zowel studenten als retailers en ondernemers”, aldus Jolien van Langelaar die als docent aan De Haagse Hogeschool het project heeft ontwikkeld en begeleid.

Een panorama shot van het conceptlab

Tevens werden de winkelconcepten beoordeeld in het kader van het Onderzoeksprogramma ‘Toekomst van Retail’ van De Haagse Hogeschool. “Wij gaan de beste toekomstconcepten aanbieden om verder aan de haalbaarheid te werken binnen het Retail Learning Lab in de Innovation Playground van De Haagse Hogeschool”, aldus Anja Overdiek, leider van dit Onderzoeksprogramma.

Een voorbeeld van een vernieuwend concept was een bruidswinkel waarbij alle facetten die komen kijken bij het organiseren van een bruiloft in één winkelpand te vinden zijn en in één keer te regelen zijn, zodat de kosten overzichtelijk blijven. Je kunt hierbij denken aan zowel de jurk als de bruidstaart als aan het boeket en de ballondecoratie, trouwkaarten en zelfs een weddingplanner. Een vernieuwend en duurzaam aspect hierbij is ook het in- en opkopen van grote partijen jurken die vervolgens gecustomised worden.

De bruidswinkel in het Conceptlab

Een andere opvallend concept was Bluf F.C. met de slogan: ‘Bluf dat jij hier de ultieme voetbalbeleving van NL durft te beleven’. Dit concept bestond uit vier ruimtes, waarbij in elke ruimte een andere voetbalbeleving te ervaren is, zoals op de foto gaan met bekende spelers,  op ludieke wijze kleding passen,  voetbalschoenen testen op de loopbaan en zelf schieten op het doel. Tevens kunnen alle artikelen ter plekke worden bedrukt.

Alle deelnemende partijen waren enthousiast over de ideeën die de studenten presenteerden. Aansluitend bij het thema van het Concept Lab werd de catering verzorgd door het Frites Atelier;  het nieuwe concept van sterrenchef Sergio Herman. De aankleding en meubels werden verzorgd door Jurrian Langewen van de winkel One Piece Vintage in de Haagsche Bluf. Kortom, een geslaagde samenwerking tussen uiteenlopende partijen om Retail vanuit het oogpunt van innovatie te benaderen en oplossingen te zoeken voor het probleem van leegstand.