ARmazing uitgeroepen tot Hybride Student-Ondernemer van het Jaar

De startup ARmazing is tijdens de jaarlijkse verkiezing Hybride Student-Ondernemer 2017 van De Haagse Hogeschool als winnaar uit de strijd gekomen. ARmazing - Augmented Reality Media - is een groep van drie ondernemende studenten die een bijzonder kinderboek hebben gemaakt, waarin het verhaal met augmented reality tot leven wordt gebracht. Volgens de jury zijn de studenten erin geslaagd ‘lezen in een nieuwe tijd weer belangrijk te maken’.

Hybride student ondernemer 2017 Dit jaar beleefde de Dag van de Hybride Student-Ondernemer, georganiseerd door het Lectoraat Financial Inclusion and New Entrepreneurship, alweer zijn vijfde editie. Een dag die volledig in het teken stond van ondernemende studenten die naast hun studie een onderneming zijn gestart of betrokken zijn bij een maatschappelijke organisatie. Een vorm van ondernemen die aan een opmars bezig is en vanuit verschillende invalshoeken werd belicht tijdens een ondernemersmarkt, door interessante sprekers en tijdens workshops over ondernemerschap. Met als hoogtepunt de verkiezing van de Hybride Student-Ondernemer 2017.  23 (groepen) studenten meldden zich voor de verkiezing aan. Studenten konden van tevoren online hun stem uitbrengen. Tijdens een pitch van twee minuten kregen de deelnemers de kans om een overvolle zaal ervan te overtuigen dat hun idee of product de eretitel verdiende.

ARmazing: een nieuwe leeservaring

ARmazing kwam als winnaar uit de strijd. Hun product - het boek ‘Op zoek naar F…’ - lijkt op het eerste gezicht op een gewoon kinderboek: vol kleurrijke prenten en met spannend verhaal. Met zijn vliegtuig gemaakt van verhuisdozen vliegt hoofdpersoon Max in een fantasiewereld tussen eilandjes, manoeuvreert hij tussen hoge bomen in het bos en belandt hij op een woeste rivier. Max wordt achterna gezeten door de Groezelige Groenten en ontmoet voor het eerst het mysterieuze personage F… Het boek is bijzonder vanwege de ‘verborgen laag’ die het verhaal met augmented reality tot leven brengt. Bij het boek hoort een app die de leeservaring met bewegende beelden verrijkt. Een innovatief concept dat is bekroond met de hoofdprijs ter waarde van 2.000 euro.

Hybride student ondernemer 2017

Green Spoon versus plastic soep

Het bedrijf Green Spoon viel twee keer in de prijzen. Deze groep studenten nam zowel de Social Ondernemersprijs als de Publieksprijs in ontvangst. Zij vroegen het publiek tijdens hun pitch zich in te beelden dat zij op een strand lagen, met de voeten in het zand, de zon op het hoofd en het geluid van de ruisende zee. De zaal was meteen klaarwakker toen de studenten hierna beelden toonden van stranden vol plastic afval. Antonia, één van de studenten, zag toen zij in Bali aan het surfen was grote hoeveelheden afval in de oceaan drijven. Dat inspireerde haar om met haar medestudenten Green Spoon te ontwikkelen: duurzaam ‘groen’ bestek dat na gebruik gerecycled kan worden.

Hiken met een kano in je rugzak

Stel je voor: je hebt een berg beklommen en dan strekt een prachtig meer zich voor je uit. Hoe mooi zou het zijn als je een kano bij je had, waarmee je op grote hoogte het water op kunt varen? Maar hoe krijg je zo’n kano mee naar boven? Het idee voor de KanoePack - ook wel ‘opvouwbare kano’ genoemd - was geboren. De KanoePack is een éénpersoons kano van slechts acht kilo die uit drie componenten bestaat en je in je rugzak kunt meenemen. De KanoePack is een multidisciplinair project dat samen met 40 studenten in de Betafactory in Delft ontwikkeld wordt. Het innovatieve concept is bekroond met de Samenwerkingsprijs.

Tablet Student

Het tegengaan van eenzaamheid onder ouderen door hen te helpen om de snel veranderende technologie, zoals het gebruik van een tablet, bij te houden. Dat zijn de drijfveren achter het concept de Tablet Student. De Tablet Student biedt ouderen lessen aan in het gebruik van een tablet, zowel in groepsverband als individueel. Het bedrijf groeit snel, heeft 12 medewerkers in dienst en biedt lessen aan op ruim 40 locaties. Ouderen leren elkaar kennen tijdens groepslessen en komen uit hun isolement. Ook neemt de generatiekloof af, doordat studenten ouderen vertrouwd maken met een tablet en social media. Het bedrijf is nu actief in Rotterdam, maar wil ouderen in heel Nederland helpen. Een bijzonder sociaal initiatief dat werd beloond met de Event Prijs.

Van hennepplantje naar duurzame kleding

Van een hennepplantje duurzame sportkleding maken: dat is waar het bij bedrijf Iron Roots - dat met de Motivatieprijs naar huis ging - om draait. In de kledingindustrie worden maar weinig duurzame grondstoffen gebruikt en het is één van de meest vervuilende en minst transparante industrieën ter wereld. Iron Roots wil hierop een uitzondering zijn. Dit doet zij door de industriële hennepplant te gebruiken als grondstof en door een transparante bevoorradingsketen - van plant tot eindproduct - in te richten, waarbij bij elk product zichtbaar wordt gemaakt wat de impact op het milieu is. En dat idee viel in de smaak bij de jury en het publiek. Iron Roots ging naar huis met de Motivatieprijs.

Ondernemen om je dromen te realiseren

Niels van Leeuwen - winnaar van de allereerste editie van de verkiezing in 2013 - gaf de hybride student-ondernemers een belangrijke boodschap mee. “Stop niet met ondernemen. Het ondernemerschap geeft je de vrijheid om je eigen keuzes te maken en mogelijkheden te benutten. De zoektocht naar het gat in de markt is spannend en inspirerend. Ondernemerschap zit in je, maak gebruik van je kwaliteiten, blijf innoveren en zoek naar mogelijkheden om je dromen te realiseren.”