Hoe groot is jouw CO2 footprint?

Uitzoeken hoe het zit, bewuste keuzes maken, en zo bijdragen aan een beter klimaat. Bij de opleiding Ruimtelijke Ontwikkeling word je op allerlei manieren uitgenodigd om aan de slag te gaan met duurzaamheidsthema’s. Je denkt na over problemen als wateroverlast, droogte of (potentiële) hittestress en maakt de stad met jouw oplossingen meteen iets duurzamer. Ook neem je je eigen leefgewoontes en jouw invloed op de CO2-uitstoot onder de loep en denk je na over wat er in je omgeving anders zou kunnen.

foto Dag van de Duurzaamheid

Al snel in jaar 1 is er de No Impact Week: in een week verklein je eigen CO2-voetafdruk door gewoontes te veranderen. Je krijgt er elke dag een thema bij. Zo houd je bijvoorbeeld bij hoeveel afval je produceert en hoe lang je doucht. Het idee is dat je aan het einde van de week minder afval hebt en korter doucht. Een mooie manier om bezig te zijn met een van de Sustainable Development Goals:  klimaatactie (13). Eerstejaarsstudent Thomas Koomen: “Je moet het vooral zelf doen in die week. Maar ondertussen vraag je natuurlijk wel aan je klasgenoten hoe zij het vinden gaan, of word je zelfs even aangesproken als je uit gewoonte een blikje cola uit de automaat haalt. Zo stimuleer je elkaar.”

De lessen voor en tijdens de No Impact Week gaan over klimaatverandering en de voorspellingen op dat vlak. Thomas vertelt: “Dan word je echt met je neus op de feiten gedrukt, want de gevolgen zijn niet mals. De meeste voorspellingen van de wetenschappers die in het verleden zijn gedaan over de tijd waarin we nu leven zijn uitgekomen. Hierdoor ben ik mij veel bewuster geworden van het belang om te zorgen voor het klimaat.” 

Later in jaar 1, in het eerste project van de opleiding, werk je in vier weken toe naar de Dag van de Duurzaamheid. Met een groepje kies je een onderwerp waarmee je anderen of de school aanzet tot duurzamere keuzes of in ieder geval bewust maakt van het belang van duurzaamheid. Op de Dag van de Duurzaamheid voer je dan actief campagne voor jouw idee. Het groepje van Thomas koos ervoor De Haagse letterlijk te vergroenen. Meer planten in het gebouw dus. Die nemen niet alleen CO2 op maar blijken ook nog eens een positief effect te hebben op de creativiteit en concentratie van de mens. “Heel veel mensen reageerden enthousiast”, aldus Thomas: “Een andere eyeopener was dat we veel CO2 kunnen besparen als iedereen een beetje bijdraagt. Ook vond ik het heel leuk om te zien hoe serieus de hogeschool met duurzaamheid bezig is op allerlei vlakken. Het cateringconcept is een mooi voorbeeld.”

We zijn inmiddels een paar maanden verder. Hoe is het nu met de goede voornemens van Thomas? “Haha, het volhouden van goede voornemens is moeilijk. Als student op de opleiding leer je veel bij over duurzaamheid en word je gestimuleerd om zelf op onderzoek uit te gaan. Hierdoor krijg je altijd weer inspiratie door toepassingen en verhalen van ervaringsdeskundigen. Dit stimuleert mij zelf ook om zoveel mogelijk vast te houden aan mijn goede voornemens. De koffiebeker gebruik ik nog steeds en een blikje frisdrank heb ik nog steeds niet gehaald. Ook fiets ik nog zoals altijd naar het station of werk.“