Jongeren die zorgen voor een familielid staan vaak voor unieke uitdagingen en verantwoordelijkheden. De Haagse Hogeschool en de Gemeente Den Haag vinden het belangrijk om deze jonge mantelzorgers te herkennen, erkennen en ondersteunen.

Daarom nodigen we jou uit voor de Haagse kick-off van de Week van de Jonge Mantelzorger 2024: studeren en zorgen in balans. De week van de jonge mantelzorger vindt elk jaar plaats en is bedoeld om jonge mantelzorgers en hun omgeving bewust te maken van mantelzorg door het organiseren van verschillende activiteiten.

Meld je aan

Het programma

Woensdag 29 mei

Vrije inloop
11.00-14.00Inloopspreekuur mantelzorgmakelaar (locatie: het Plein)
Altijd al een vraag willen stellen over mantelzorg of zorgen in het algemeen? Dan kan je terecht bij de mantelzorgmakelaar. Zij kunnen je alles vertellen over ondersteuning voor mantelzorgers, maar ook bij andere vragen over hulp en ondersteuning.
Workshops op inschrijving
10.00-12.00Mantelzorg GGZ: een vak apart
Wanneer je zorgt voor een familielid of naaste met mentale problemen, gaat er doorgaans veel aandacht uit naar het herstel van deze persoon. Maar hoe zit het met jouw eigen herstel? Hoe blijf jíj in balans, hoe ga jíj om met de soms stressvolle situatie en wie of wat kan jóu daarbij tot steun zijn? Dat gaan we ontdekken in deze interactieve workshop, samen met ervaringsdeskundige vrijwilligers van Kompassie (Haags steunpunt voor mentale gezondheid)
12.00-14.00Aikido: Persoonlijke kracht
“Persoonlijke Kracht” is een actieve workshop, waarbij doen en ervaren de boventoon voert. Een praktische en waardevolle toevoeging voor de balans tussen zorg, studie en dagelijks leven. (Door Marcel Slomp, docent Aikido)
14.00-16.00Who Cares?
Wat betekent het om voor jezelf te zorgen of verantwoordelijk te zijn voor iemand van je familie? Tijdens de workshop Who Cares? ga je hierover met elkaar in gesprek. Met interactieve spelvormen onderzoeken we wat de verschillende manieren van zorg zijn, hoe die er eruit kunnen zien, en hoe dit verscheelt per persoon. Er is speciale aandacht voor de sociale kaart in Den Haag en wat er te vinden is voor jonge mantelzorgers. (Door Centrum 1622)

Donderdag 30 mei

Vrije inloop
11.00-14.00Inloopspreekuur mantelzorgmakelaar (locatie: het Plein)
Workshops op inschrijving
11.00-13.00De wereld van de jonge mantelzorger
Beleef samen met een ervaringsdeskundige hoe het is om jonge mantelzorger te zijn en zorg te balanceren met studie, werk, vriendschappen en relaties. (Door Hafida Amajoud, Platform Mantelzorg Den Haag)
12.00-15.00Intuïtief schilderen
Intuïtief schilderen is schilderen op gevoel. Je begint op een leeg doek, zonder dat je weet wat er uiteindelijk op het doek terecht komt. Tijdens deze creatieve workshop ontwikkel jij jouw intuïtie door kunst te maken. Schilderervaring is niet nodig. Tijdens de workshop leer je over technieken om jouw gevoelens uit te drukken op doek. (Door kunstenaar Roshartist)

Vrijdag 31 mei
Locatie: Speakerscorner

Vrije inloop

10.30-11.00Opening door Yvonne van Zaalen (lector Relationele Zorg – De Haagse Hogeschool)
11.00-11.30Wethouder Vavier en CvB-lid HHs
11.30-12.00Sprekers van een onderwijsinstelling
12.00-13.00Lunch (locatie: het Plein)
13.00-14.00Jorgen Raymann
14.00-14.30Sprekers van een onderwijsinstelling
14.30-15.30Afsluiting door Mouna

Wie kan meedoen?

Iedereen die voor een familielid zorgt, misschien in de toekomst zal zorgen, of professioneel te maken heeft met mensen die voor hun naasten zorgen, zoals zorgverleners, studiecoaches, docenten, werkgevers, leidinggevenden en beleidsmakers. Kortom: iedereen is welkom!

Aanmelden

Meld je aan via de button. Op woensdag en donderdag zijn de workshops op inschrijving (vol = vol), dus vergeet je niet in te schrijven!

Meld je aan

Deelname is gratis. Docenten kunnen de activiteiten ook inplannen als studieactiviteit en met hun klas naar een workshop of het symposium komen. Stuur hiervoor een e-mail naar Tjitske Haanstra via t.m.haanstra@hhs.nl. Ook met vragen kun je hier terecht.