Buiten spelen is van groot belang voor kinderen. Toch is het niet meer vanzelfsprekend dat ieder kind buiten speelt. Om het buiten spelen te stimuleren, is het van belang om meer kennis te krijgen over waar kinderen wel en niet buiten spelen en hoe zij deze speelplekken beleven. 

De Haagse Hogeschool en Hogeschool van Amsterdam hebben dit de afgelopen twee jaar in kaart gebracht voor drie wijken in Amsterdam, Den Haag en Delft. Door gebruik te maken van innovatieve onderzoeksmethoden, hebben we niet alleen de fysieke locaties in kaart gebracht waar kinderen wel of niet spelen, maar ook hun beleving en ervaring van deze speelplekken onder de loep genomen. 

Tijdens het symposium ‘Speelvriendelijke Steden: handelingsperspectieven’ delen we de belangrijkste resultaten van dit grootschalige onderzoek. We nemen je mee in de wereld van het kind, waarbij we niet alleen kijken vanuit hun perspectief, maar geven ook inzichten van ouders en gemeenteambtenaren. 

Programma

Het programma van het symposium bestaat uit een aantal plenaire sessies en deelsessies. We sluiten de middag af met een borrel en posterpresentaties. Het volledige programma is als volgt: 

13.00-13.30       Inschrijving voor deelsessies en posterpresentaties

13.30-13.40       Welkomstwoord (Sanne de Vries)

13.40-14.30        Presentatie van de belangrijkste bevindingen van het project (Gerben Helleman)

14.30-15.45        Deelsessies

16.00-17.00        Panelgesprek “handelingsperspectieven”

17.00-18.00        Posterpresentaties en borrel 

Deelsessies

01 Kinderparticipatie: de Jantje Beton-aanpak

Michelle Cramwinckel, Programmaleider Speelruimte, Jantje Beton

Jantje Beton is hét goede doel dat zich sinds 1968 samen met kinderen inzet voor meer en uitdagender speelruimte en meer speelkansen. Kinderen zijn experts als het gaat over buiten spelen. Bovendien hebben de meeste kinderen veel ideeën over (buiten) spelen en kunnen ze creatief meedenken. Jantje Beton is van mening dat er meer geluisterd moet worden naar kinderen. Het goed luisteren naar kinderen kan uiteindelijk zorgen voor meer spelende kinderen op een speelplek of in een gemeente. In deze sessie kijk je door de bril van een kind, tonen we voorbeelden van kinderparticipatie en ontvang je handvatten zodat je gelijk aan de slag kan gaan zowel op beleidsniveau als in de buurt.

02 Buiten spelen en de gebouwde omgeving

Ivan Nio, gastonderzoeker verbonden aan het lectoraat Coördinatie Grootstedelijke Vraagstukken van de Hogeschool van Amsterdam, en Stephan van Berkel, docent-onderzoeker lectoraat Grootstedelijke Ontwikkelingen, De Haagse Hogeschool

Wat is de invloed van de gebouwde omgeving op waar en hoe kinderen buiten spelen? In deze deelsessie bespreken we bevindingen uit en onderzoeken we drie stedenbouwkundig diverse wijken in Amsterdam, Den Haag en Delft. Met plattegronden van de wijken in de hand gaan we aan de slag om de speelvriendelijkheid te verbeteren. We bespreken onbenutte kansen, identificeren barrières die buiten spelen belemmeren, en verkennen hoe mogelijke conflicterende belangen overkomen kunnen worden.

03 Meten is weten: de kwaliteit van speeltuinen

Ingrid Bakker, associate lector Gezonde Leefomgeving bij het lectoraat Urban Innovation, Windesheim Almere, en Karlijn Sporrel, onderzoeker lectoraat Gezonde Leefstijl in een Stimulerende Omgeving, De Haagse Hogeschool

Een van de plekken waar kinderen vaak buiten spelen, is de speeltuin. Maar wat maakt een speeltuin eigenlijk 'goed'? En hoe kunnen we dit beoordelen? Tijdens deze sessie presenteren we de tools die we hebben ontwikkeld om de kwaliteit van speeltuinen te meten, en delen we de resultaten van onze metingen van speeltuinen in verschillende wijken in Nederland. Vervolgens nemen we een aantal speeltuinen in Delft, Den Haag en Amsterdam onder de loep en gaan we samen op zoek naar manieren om deze speeltuinen nog aantrekkelijker en leuker te maken voor kinderen.

04 Buiten spelen kind van de rekening?

Christine Bleijenberg, associate lector Public Governance, en Nella Rebero, onderzoeker lectoraat Grootstedelijke Ontwikkelingen, De Haagse Hogeschool

Wat doen gemeenten in beleid en uitvoering om tot speelvriendelijke steden te komen? Waar lopen ze tegenaan en wat zijn succesvolle handelingsperspectieven? Om antwoord te krijgen op deze vraag spraken we ambtenaren in Delft, Den Haag en Amsterdam en onderzochten we hun beleidsdocumenten. In deze deelsessie bespreken we de bevindingen en verkennen we drie manieren om speelvriendelijkheid en het kindperspectief te integreren in beleid en uitvoering.

05 De openbare ruimte door kinderogen

Gerben Helleman, onderzoeker kindvriendelijke steden lectoraat Gezonde Leefstijl in een Stimulerende Omgeving, en Bernell Herder, onderzoeker Kenniscentrum Governance of Urban Transitions, De Haagse Hogeschool

Hoe gebruiken, beleven en ervaren kinderen de openbare ruimte als speelplek? Het antwoord op die vraag kunnen kinderen zelf het beste geven! In deze deelsessie tonen we u de foto’s die kinderen in Delft, Den Haag en Amsterdam zelf maakten van de plekken waar ze graag en minder graag spelen. En geven we inzicht in de gesprekken die zij daarover voerden met elkaar en de onderzoekers. Wat valt op? Welke speelplekken zijn favoriet en waarom? En welke juist niet? U verlaat de sessie met aanknopingspunten om vanuit het kindperspectief aan kind- en speelvriendelijke steden te werken.

Aanmelden

Benieuwd naar de bevindingen en klaar om samen te werken aan speelvriendelijke steden?  Meld je dan nu aan voor dit inspirerende symposium op de Haagse Hogeschool (Johanna Westerdijkplein 75, Den Haag). Deelname is kosteloos. 

Aanmelden


Laten we samen bouwen aan een stad waarin elk kind de ruimte krijgt om te spelen en te groeien!