Welke rol kunnen lokale initiatieven spelen bij het tot stand brengen van de grondstoffentransitie? Stichting Stunt experimenteert al enige jaren met het hergebruiken van plastic afval en het omwerken ervan naar nieuwe producten die relatief gemakkelijk te maken zijn door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De voordelen: minder afval, betaalbare producten en zinvol werk. In dit project werken onderzoekers van het lectoraat Smart Sustainable Manufacturing, studenten Industrial Design Engineering en Stichting Stunt samen aan het opschalen van ‘upcycling’.

Sociale circulaire economie

Upcycling is een manier om van afvalmateriaal iets van waarde te creëren. Hiermee impact maken lukt beter als leerwerkplaatsen en andere sociale ondernemingen hun productie kunnen opschalen, zowel in volume als naar meer hoogwaardige producten. Hierbij ervaren ze nu nog hindernissen, zoals het ontbreken van toegang tot goedkopere, robuuste machines voor upcycling, de complexiteit van het productieproces voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt en de noodzaak van geschikte productontwerpen.

Doel van het project

Het doel van dit project is om inzicht te krijgen in hoe deze belemmeringen verminderd kunnen worden door gebruik te maken van een productconfigurator. Dit heeft drie voordelen:

• Klanten kunnen zelf een product configureren in de configurator.
  • Het genereren van werkinstructies kan geautomatiseerd worden vanuit de configurator.
  • De configurator kan direct feedback geven over de ecologische voetafdruk van het product en bijvoorbeeld de benodigde hoeveelheid afval.

Productconfigurator en platenpers

Stichting Stunt, het makerscollectief The Upcycle en het lectoraat Smart Sustainable Manufacturing van De Haagse Hogeschool bundelen hun krachten om gezamenlijk een pilot uit te voeren, waarbij ze de haalbaarheid van het upcycle principe voor producten uit gerecyclede kunststofplaten testen. Dit wordt mogelijk gemaakt doordat een robuuste platenpersmachine relatief gemakkelijk te ontwikkelen en te bedienen is. Voor zowel de configurator als de platenpers zijn eerste versies van prototypes ontwikkeld, die we in de periode februari tot augustus 2024 testen en verbeteren. Met behulp van deze nieuwe tools kan het upcycle bedrijf aan de slag met marktonderzoek, productontwerp en procesverbetering. De nieuwe tools zijn ook bruikbaar voor educatieve doeleinden, wat in de toekomst een belangrijke rol kan spelen bij het uitbreiden van een lokale upcycle community. Dit project draagt hiermee bij aan optimaal hergebruik in lokale kringlopen.

Meer informatie

Heb je een vraag over dit project? Neem dan contact op met Satish Kumar Beella of Jenny Coenen.

productconfigurator
platenpers