Studenten Civiele Techniek herontwerpen Kijkduins plein

Den Haag neemt het plein bij Kijkduin onder handen. In de zomer staan daar overal fietsen en houden inparkerende auto’s het verkeer op. De nieuwe appartementen en winkels hebben al iets met het gebied gedaan. Nu wacht het nog de laatste aanpassingen én een nieuwe look. Groepjes eerstejaarsstudenten Civiele Techniek gingen tijdens hun vierde project als heuse adviesbureaus aan het werk. Ze dachten na over de entree van de nieuwe parkeergarage en over de fietsenstalling die onder het plein komt. Eén plan blonk uit in creativiteit. Mohamed Taouil en Tim Treur vertellen over het ontwerp dat zij met medestudenten Lars, Sabriye en Sewar maakten.

Tim en Mohamed

Ontwerpcyclus levert originele ideeën op

Future Engineering Company was de naam van het winnende groepje studenten. In hun ontwerp waren het vooral de originaliteit en de duidelijke visie waar de professionals van de gemeente en van adviesbureau Witteveen + Bos enthousiast over waren. Mohamed licht toe: “We namen de ontwerpcyclus van Witteveen + Bos heel serieus. In het begin van elke fase – drie in totaal - gingen we telkens vier uur zitten om al die vijf stappen te doorlopen. Zo kwamen we op ideeën waar je anders niet zo snel op komt. Daarnaast is het ons gelukt om de visie van ons adviesbureau op bijna alle punten terug te laten komen. We gingen voor recreatie, comfort en welzijn voor elke gebruiker.”

Aan iedereen gedacht

Als het aan Future Engineering Company ligt, krijgt de nieuwe entree van Kijkduin dus niet alleen een speeltuintje maar ook een fontein met zitplekken en een hondenverblijf. Daarnaast een fietsenstalling met oplaadpunten voor e-bikes en elektrische scooters, een aparte ruimte voor bakfietsen en heel veel rekken voor gewone fietsen. Tim: “Op het Maaiveld - dat is op het straatniveau – hebben we een plek gereserveerd waar straatmuzikanten kunnen optreden. En we hebben ruimte gemaakt om archeologische vondsten en andere bezienswaardigheden tentoon te stellen.”

Goede afspraken gemaakt

Dat ze met elkaar tot zo’n sterk ontwerp kwamen, schrijft Tim vooral toe aan de kracht van de gebruikte ontwerpcyclus. “Het idee is dat je tot een allesomvattend ontwerp komt. En dat werkt ook echt zo! Door het herhalen van die stappen komt er steeds meer in je op.” Natuurlijk hebben ze het als groep ook gewoon handig aangepakt. Tim: “Na elke fase moesten we een poster en een ontwerpnota inleveren. We hadden sowieso aan het begin van het project de verschillende rollen binnen het team verdeeld, zoals projectleider en eindredacteur. Daarnaast hadden we afgesproken om elke dinsdag van de nieuwe fase de fase ervoor te evalueren en de aanpak van de volgende fase te bespreken.”

Net ontwerpen in het echt

Elk teamlid nam dan een paar taken op zich en ging daarmee aan de slag. Aan het einde van de fase zaten ze als team weer een dagdeel bij elkaar om de op te leveren poster en ontwerpnota af te maken. Tussendoor maakten ze gebruik van ‘expertmeetings’ met docenten en deden ze hun voordeel met wekelijkse ‘feedbackmomenten’ met de opdrachtgevers. Mohamed: “Die leverden ons veel interessante informatie uit het bedrijfsleven op. Dat we als adviesbureau te werk gingen maakte dit project ook heel leuk. Het had veel gemeen met het ontwerpen in het echt.”

Elk blok een nieuw project

Tim wijst erop dat Civiele Techniek een breed vakgebied met veel richtingen is. “Omdat je in jaar 3 een richting moet kiezen, krijg je in jaar 1 van alles wat mee. Als je begint aan dat laatste project in jaar 1 heb je dus van veel thema’s al een basis. Het leukste aan deze opleiding vind ik het projectmatig werken. Elk blok sta je weer voor een nieuwe uitdaging met vaak een nieuw team.” Mohamed vult aan: “Tijdens die projecten gebruik je alles wat je al hebt geleerd. In dit laatste project hebben we de parkeergarage rekenkundig moeten toetsen en de verkeerssituatie in beeld gebracht, etcetera.”

Vragen en lastige dingen leveren veel op

Dat je als student tijdens zo’n project volop vragen hebt en dingen soms lastig vindt, is voor Tim logisch. Het is de kunst om dat niet als een probleem te zien. “Daar leer je juist van! Als je aan het einde van het blok terugkijkt op het project, zie je wat je allemaal hebt geleerd. Qua kennis maar ook zeker qua vaardigheden. Wat denk je van samenwerken, plannen en leidinggeven? Juist ook die vaardigheden zijn zo belangrijk om later goed te kunnen werken in het bedrijfsleven. Ik vond jaar 1 heel leerzaam en heb veel zin in jaar 2.” 

Meer weten over de opleiding? Bekijk de website van Civiele Techniek op De Haagse Hogeschool.