In opdracht van NOC*NSF en in samenwerking met Roel van der Hooft Sports engineering en Motion Matters wordt een nieuwe instelbare sportrolstoel ontworpen. Hiermee kunnen paralympische rolstoelsporters sporten in een rolstoel met een lage rolweerstand, een optimale propulsie en een maximum aan zitstabiliteit/zitbalans. Die ook nog passend is bij het lichaam van de atleet en de specifieke sport.

De rolstoel

De instelbare sportrolstoel stelt de atleet in staat om te experimenteren met de verschillende prestatie indicatoren om hierin een optimum te bereiken. De Wheelchair Mobility Performance Monitor (WMPM) wordt gebruikt voor het evalueren van verschillende rolstoel configuraties en geeft snelle feedback van de rolstoelprestatie. Op die manier kan per aanpassing direct bepaald worden wat het effect is op snelheid, acceleratie, wendbaarheid en andere rolstoel-prestatie uitkomsten. De inzichten worden toegepast op het ontwerp van de uiteindelijke sportrolstoel van een individuele atleet, maar dragen ook bij aan breed sportrolstoelonderzoek.

Onderzoek naar optimaal rolstoelrijden

Voor het lectoraat Technologie voor Inclusief Bewegen en Sport geldt dat de ontwikkeling van de instelbare sportrolstoel mogelijkheden geeft tot om het onderzoek naar optimaal rolstoelrijden voor sport en revalidatie verder uit te breiden. Daarnaast levert dit project leerervaringen op voor studenten op het gebied van rolstoeltechniek, rolstoelsport en het onderzoek dat binnen dat domein gedaan kan worden. Het lectoraat zal ernaar streven zoveel mogelijk studenten deze leerervaringen te laten opdoen zodat het bijdraagt aan het verzorgen van onderwijs in een relevante beroepspraktijk.

Lectoraat Inclusief Bewegen en Sport heeft een project lopen waarin de WMPM wordt doorontwikkeld voor de instelbare sportrolstoel. Lees hier over project Rolstoelprestatie feedback.

Karen van Stein Callenfels (k.l.vanstein-callenfels@hhs.nl, 06-21543659)

Rienk van der Slikke (r.m.a.vanderslikke@hhs.nl, 06 18989641)