Je eigen juf of meester aan huis

Kinderen die hysterisch rondrennen in huis, collega’s op het beeldscherm. De combinatie thuiswerken en thuisonderwijs is voor veel ouders en kinderen een hele opgaaf. Twee medewerkers van de HRM-afdeling bedachten een win-win-winsituatie: studenten Pedagogiek inzetten als juf of meester aan huis.

shutterstock_754691677 “Voor veel ouders is het moeilijk om tijdens de lockdown alle ballen in de lucht te houden”, zegt programmamanager Yvonne Boender. “En het duurt best lang”, meent HR-businesspartner Miranda Mellegers “Het is echt een appèl op zelfredzaamheid en uithoudingsvermogen.”

Thuis

Door de lockdown zijn werk en privé veel meer met elkaar verbonden. Terwijl ouders het maar druk hebben, zitten veel studenten thuis met minder studiebelasting. “Een deel van de studenten heeft nog niet met stage kunnen starten of een stageplek kunnen vinden”, vertelt Dorien Pool, docent Pedagogiek. “Er zijn veel afwijzingen vanwege de 1,5 meter afstand en het thuiswerken.”  

Even lunchen

Tijdens een online overleg was het idee voor thuisonderwijs snel gelegd. Yvonne: “We zien veel collega’s worstelen met de aandacht die ze aan hun werk en aan hun kinderen moeten besteden. Binnen onze hogeschool willen veel collega’s en studenten vanuit de community-gedachte wel hun steentje bijdragen. Het begon met een halfuurtje een activiteit, zoals een tekenles, zodat hun ouders even rustig konden lunchen.”

Balletje

Yvonne en Miranda benaderden de opleiding Pedagogiek om te onderzoeken of studenten ingezet konden worden in een uitgebreidere vorm van thuisonderwijs. En het balletje rolde al snel door de hele organisatie. Dorien: “Het idee kwam eerst bij de stagecoördinator terecht en daarna bij ons.” En het paste precies. “Binnen Pedagogiek hebben we een vrije keuzeruimte in de propedeuse, waarmee onze studenten 1 studiepunt kunnen verdienen door aan de slag te gaan met pedagogische beroepstaken.” 

Student in huis

Na inventarisatie is er een pilotgroep ontstaan van 12 collega’s en studenten. Zowel de ouder als de student gaven hun voorkeur aan voor een online begeleiding of een student in huis. En de behoefte is groot, merkt Dorien. “Binnen 1 dag hadden we al 12 studenten gekoppeld aan onze collega’s.”

Win-win-winsituatie

En zo ontstond “een prachtige win-win-winsituatie”, aldus Miranda. “We hebben veel collega’s met kinderen in de basisschoolleeftijd.” Terwijl de ouders meer tijd voor hun thuiswerk krijgen, krijgen de kinderen thuisonderwijs en spelactiviteiten aangeboden. En de student doet de broodnodige praktijkervaring op. Dorien: “Veel eerstejaars studenten zitten veel achter de computer en hebben minder sociaal contact.” 

Lachen

Eerstejaars Pedagogiek Marilja Teixeira Roque herkent zich hierin. “Thuis ben ik snel afgeleid. En mijn stage op de kinderopvang gaat ook al niet door. Het voelt goed om een handje te helpen en het is ook goed voor mijn eigen ontwikkeling.” En dat blijkt wel uit de eerste reacties van de ouders. Miranda: Ik kreeg een mailtje van een collega die schreef dat ze lekker boven aan het werk was terwijl ze haar zoontje beneden hoorde lachen met zijn eigen privé juf. Dat maakt mij echt blij.”

Apenkooien in de woonkamer

Yvonne en Miranda zijn van plan om het initiatief op te schalen. “Binnenkort gaan we de behoefte breder uitvragen, te beginnen met de opleiding HALO. Apenkooien in de woonkamer, ik zie het wel voor me.”