Introductie

Wereldburgers zijn we allemaal. Maar wat voor wereldburgers willen we zijn? Het  lectoraat Wereldburgerschap verkent de mogelijkheden.

Over het lectoraat

Wereldburgerschap is een begrip dat veel verschillende definities kent en veel verschillende aspecten omvat. Kernvragen zijn: hoe bepalen we wat onze verantwoordelijkheid is voor de wereld, als mens en als professional? Welke waarden streven we daarin na? Hoe kunnen we die vormgeven? Hoe activistisch is de wereldburger?

Coördinerend senior onderzoeker

dr. Rosa Groen

Rosa Groen is gepromoveerd op hoe beleidsnetwerken Internationale Organisaties binnenhaalden en behouden in vier verschillende steden in Europa. Bekijk ook "Walking the Exte Mile". Zij maakt van deze kennis gebruik bij haar coördinatie van het Lectoraat Wereldburgerschap. In 2023 is zij uitgeroepen als Duurzame Docent Hoger Onderwijs, omdat zij in haar onderwijs en onderzoek studenten verbindt aan de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties. Binnen verschillende opleidingen werkt zij aan het behalen van deze doelen door samenwerkingen aan te gaan met het werkveld. Binnen De Haagse Hogeschool hoopt zij hiermee opleidingen te helpen 'vergroenen’. Verder leidt ze projecten met jongeren in de wijken Escamp en Moerwijk en op scholen in Den Haag. Hierin brengt zij het internationale karakter van de stad en Sustainable Development Goal 16 (Vrede, Justitie en sterke publieke diensten) onder de aandacht. Hierbij is ook aandacht voor het tegengaan van discriminatie door de politie. Hoe kunnen spanningen in bestaande conflicten worden verminderd? En welke interventies werken daarin het beste?  

Daarnaast is zij bezig met het vergroten van de politieke participatie van studenten van het mbo en het hbo. Momenteel richt zij zich op de Europese Verkiezingen in juni 2024. Ze onderzoekt samen met voormalig lector Laurence Guérin, hoe studenten doeltreffend kunnen participeren in de Europese politiek. Tot slot is zij bezig met de positie van arbeidsmigranten als volwaardige Europese burgers. Daarin onderzoekt ze manieren waarop gemeenten en werkgevers hun informatievoorziening kunnen verbeteren. 

 Nevenfuncties 

  • Visiting Scholar bij het Institute of Security and Global Affairs, Leiden Universiteit 
  • Volunteer UN Women 
  • Onderzoeker bij het Lectoraat Changing Role of Europe 
  • Duurzame docent hoger onderwijs van het jaar 2022 

Contact

+31 (0)6 – 24869449 
r.s.groen@hhs.nl

Promovendus Rosa Groen

Team

Behnaz Taebi

Behnaz Taebi

Lees meer

Behnaz Taebi

Behnaz is docente bij de opleiding Pedagogiek. Zij doet exploratief onderzoek naar de transitie van nieuwkomers binnen De HHs na het volgen van het schakeljaartraject.

b.taebi@hhs.nl

Lees meer

Projecten

Haagse jongeren als wereldburgers

Hoe kunnen Haagse jongeren, bestuurders en internationale instellingen dichter bij elkaar komen rondom de thema’s ‘vrede, recht en internationale samenwerking’?
Lees meer

Waarom migranten op anti-migratie partijen stemmen

Steeds vaker verschijnen er berichten in de media dat mensen met een migratieachtergrond stemmen op anti-immigrantenpartijen.
Lees meer

Mensenrechten in het internationaal juridisch onderwijs

Gaan mensenrechten alleen over mensen? Waarom kunnen niet-mensen, de natuur en technologie geen rechten en verantwoordelijkheden hebben?
Lees meer

Nieuws

11 juni 2024

Onderzoek

Wat betekent ‘vrede en recht’ voor jongeren in Den Haag?

Studenten presenteerden hoe Haagse jongeren meer betrokken kunnen worden bij thema’s als vrede en recht.
Lees meer

5 maart 2024

Opleidingen, Onderzoek

Studenten en docenten werken samen aan de verbetering van het onderwijs

Twee enthousiaste docenten werken met een klein groepje gemotiveerde studenten aan de ontwikkeling van beter onderwijs
Lees meer

25 april 2023

Opleidingen

Partner Up!-partnership bij HBO-V brengt stagediscriminatie in kaart

De zorg staat onder druk. Daarom is het uiterst belangrijk dat de opleiding HBO Verpleegkunde voldoende nieuwe,…
Lees meer

Publicaties

Rapport

Rapport 'Student Voice bij De Haagse Hogeschool'

Hoe kunnen we de stem van de student -en daarmee de ontwikkeling van de student en de hogeschool- versterken? Deze vraag staat centraal in het onderzoek Student Voice.

Artikel

Versterken van student voice in het Hoger Onderwijs

Het artikel 'Versterken van student voice in het Hoger Onderwijs' van Carien Verhoeff en Laurence Guérin van het lectoraat Wereldburgerschap is gepubliceerd in het Tijdschrift voor Hoger Onderwijs (TvHO).

Lees het artikel

Artikel

Een appèl op het hbo tot kritische participatie

In dit artikel dat is gepubliceerd in het Tijdschrift voor Hoger Onderwijs (TvHO) verkennen auteurs Carien Verhoeff en Laurence Guérin op welke manier het hbo voorbereidt op kritische beroepsuitoefening.

Download PDF

Artikel

Geëngageerde participatie draagt bij aan sociale vaardigheid, Speak Up!

Dit artikel van auteurs Carien Verhoeff en Marc Vermeulen gepubliceerd in het vakblad DNM, verkent een antwoord op de vraag 'wat is adequaat veiligheidsbeleid?

Download PDF