We betrekken de studenten vooraf bij de onderwijsopzet

Kortere lesblokken dan normaal, colleges met LEGO: het team van Ruimtelijke Ontwikkeling | Climate & Management (faculteit Technologie, Innovation & Society) durft te experimenteren. “We zijn rupsjes-nooit-genoeg als het om verbeteren van onderwijs gaat.”

Team RO Team Ruimtelijke Ontwikkeling, met vlnr Bas Hilckmann, Sander Brinkman, Godelieve Kodde, David van der Steen, Suzanne van Dijk, Hans Algerijnse, Sebastiaan Beresford en Bjorn Jansen.

“We zijn eigenlijk altijd bezig de kwaliteit van ons onderwijs bij Ruimtelijke Ontwikkeling te verbeteren”, vertelt Bas Hilckmann, werkzaam in het vakgebied duurzame mobiliteit, expert op het vlak van zelfsturende auto’s en docent Kritisch Denken. “Daarbij vragen we ons af: waarom doen we de dingen die we doen? Kan het beter? Voortdurend zoeken we naar optimalisatie, evalueren we en stellen we bij.”

Je en jij

Al jarenlang scoort de opleiding Ruimtelijke Ontwikkeling | Climate & Management hoog op de Nationale Studenten Enquête (NSE). Bas denkt dat het opendeurbeleid van zijn team daaraan zeker bijdraagt: “De studenten kunnen de hele week bij ons binnenlopen. We kennen de studenten bij naam en zij je-en en jij-en ons. Het is belangrijk om studenten het vertrouwen te geven vragen te stellen en met ons te sparren, om ze daarin als young professionals te behandelen. Studenten voelen zich gezien en gehoord.”

Staand en zelfsturend

Iedere maandag is de deur drie kwartier dicht. Dan is het tijd voor staand overleg met het hele team. “Samen bespreken we onze plannen, trekken we aan de nodige bellen voor actie en benoemen we ook wat goed gaat”, legt Bas uit. “Allemaal proberen we onze verantwoordelijkheid te nemen. Je kan zeggen dat we een zelfsturend team zijn, we moeten het met elkaar rooien. Het werken op één docentenkamer helpt, zo kunnen we ook tussendoor snel afstemmen.”

Studenten betrekken

“In de tijd dat ik hier lesgeef, heb ik nog geen jaar hetzelfde vak op dezelfde manier gegeven. Bij Ruimtelijke Ontwikkeling zijn we gelukkig niet vies van een experimentje”, lacht Bas. “Dat hoort bij ons vakgebied. Daarin streven we steeds naar nieuwe ontwerpen, afwegingen, optimalisatie en efficiëntie. Ook betrekken we de studenten vooraf bij de onderwijsopzet en onze experimenten. Wat vinden jullie fijn, waar hebben jullie behoefte aan, wat kan beter?”

Blended learning

“We doen aan blended learning. Denk aan colleges met LEGO SERIOUS PLAY, digitale lessen, video’s, maar ook de ouderwetse en zeer welkome hoorcolleges. In praktisch elk blok betrekken we opdrachtgevers uit het werkveld, zodat studenten continu aan reële vraagstukken werken. Een groot deel van de docenten in het team werkt zelf in de praktijk, ik ook. Daardoor blijven we de onderwijsinhoud en vorm continu vanuit het werkveld innoveren. Dat is belangrijk: wij willen over vier jaar professionals afleveren in de rol van ruimtelijk ontwikkelaar.”

Regels veranderen

“Bij Ruimtelijke Ontwikkeling zijn we redelijk eigenwijs. Zo willen we studenten binnen vijf werkdagen van feedback voorzien, terwijl dat hogeschoolbreed tien werkdagen is. Verder hebben we in jaar 1 bijvoorbeeld een eerste blok van acht weken (normaal is dat tien weken) geïntroduceerd, waarin nieuwe studenten kennismaken met hbo-onderwijs en De Haagse Hogeschool.

Sprints

Het tweede blok duurt langer. In die periode bestuderen studenten in ‘sprints’ alle facetten van het brede vakgebied: wat is ruimtelijke ontwikkeling, wat is een duurzame stad? Aan het eind van die twee eerste blokken hebben studenten een goed beeld van zichzelf binnen de opleiding en kunnen ze nog switchen naar een andere opleiding, zonder vertraging.”

Dit is het tweede artikel in een korte serie over de genomineerden voor de Olive Award, de prijs voor stimulerend, uitdagend en activerend onderwijs aan De Haagse. Het eerste artikel ging over challenged based learning bij Voeding & Diëtiek.

In het filmpje hieronder vertellen de docenten meer over hun aanpak.