Lectoraat Multilevel Regulation
Het lectoraat Multilevel Regulation, een nieuw opgerichte onderzoeksgroep binnen de Haagse Hogeschool, onderzoekt complexe regelgevingsprocessen op regionaal, nationaal en mondiaal niveau. Het centrale onderzoeksthema van het lectoraat is dat particuliere actoren, zoals bedrijven, de burgersamenleving en individuen, nieuwe regelgevende rollen aannemen in het kader van recente crises in het mondiaal bestuur alsmede de bijbehorende kritiek op de traditionele openbare regelgeving. Deze particuliere actoren hebben niet alleen meer bevoegdheden gekregen om belangrijke openbare beleidsvragen vorm te geven, maar zijn ook in staat om de manier waarop normen, regels en wetten tot stand komen en worden nageleefd in twijfel te trekken, te veranderen, te ondermijnen en te verschuiven.
Van doe-het-zelfregelgeving naar experimentele regelgeving
Over het algemeen accepteren we dat regels die zijn opgesteld door overheidsfunctionarissen rechtmatig zijn en moeten worden opgevolgd, en als de regels twijfelachtig zijn, moeten ze worden aangevochten door middel van formele procedures. Als we een parkeerboete krijgen, betalen we die of dienen we een officiële klacht in. Als we aan boord gaan van een vliegtuig, laten we ons identiteitsbewijs zien wanneer daarnaar wordt gevraagd. Als we een ernstig geschil hebben met de buren, bellen we de politie of beginnen we een civiele rechtszaak. In bijna alle aspecten van ons leven is openbare regelgeving de belangrijkste vorm van ordening en geschillenbeslechting. En hoe ontevreden we ook zijn over overheidsfunctionarissen, openbare regelgeving biedt veiligheid en structuur, een betrouwbare- en voorspelbare-veilige ruimte voor burgers.
Maar daar komt verandering in. Veel instellingen, van regionale tot internationale organisaties als de VN, WTO en EU, worden steeds meer gezien als ondemocratisch, onrechtmatig en zelfs onbetrouwbaar, niet representatief en inefficiënt. Hedendaagse politieke leiders van over de hele wereld trekken de kernwaarden en beginselen in twijfel die ten grondslag liggen aan traditionele regelgeving. Hoewel het publiekrecht als bouwwerk nog overeind staat, verzwakt het fundament van vertrouwen, betrouwbaarheid, gemeenschap en verantwoordelijkheid steeds meer.
Wat betekent dit voor de samenleving? Wat doen we als de traditionele instellingen die ons leven regelen, instabiel worden? Is openbare regelgeving de enige manier waarop openbaar beleid en maatschappelijke problemen kunnen worden aangepakt? Zo niet, wat zijn de alternatieven?
In dit lectoraat proberen we deze vragen te beantwoorden door de rol van particuliere actoren in multilevel regulation te onderzoeken. Vaak wordt ervan uitgegaan dat particuliere actoren de openbare systemen alleen kunnen beïnvloeden of in gevaar kunnen brengen. Hoewel er enig bewijs is voor deze aanname, is de stelling beperkt, voorspelbaar en niet bepaald nuttig. In plaats daarvan is het uitgangspunt van ons lectoraat een eenvoudige hypothese: particuliere actoren beschikken over de nodige middelen om de traditionele openbare regelgeving te verbeteren. Waarom? Omdat sommige particuliere actoren informele maar effectieve oplossingen en procedures toepassen die te herleiden zijn naar de kern van gemeenschappelijke waarden en reputatiemechanismen. De meeste vormen van particuliere rechtspraak, waaronder bemiddeling en arbitrage, zijn gebaseerd op gemeenschappelijke waarden als samenwerking, participatie en persoonlijk vertrouwen. In plaats van een onbekende (en soms ongespecialiseerde) rechter die een geschil beslecht, kiezen particuliere actoren voor iemand uit de eigen gemeenschap om samen een oplossing te vinden die is afgestemd op hun eigen behoeften. Dit noemen we ''doe-het-zelfregelgeving''. Zouden wij, burgers, niet kunnen leren van deze private oplossingen en wegen kunnen vinden om de publieke instellingen die veel van ons leven regelen, zelfregulerend te maken?
Dit lectoraat is een forum dat docenten, studenten, beroepsbeoefenaars en overheidsfunctionarissen samenbrengt om op een gezamenlijke en experimentele manier te werken aan alternatieve oplossingen die de hedendaagse regelgeving verbeteren. Het hoofddoel is het aanwakkeren van een dialoog tussen beroepsbeoefenaars en academici waarbij ze de sterke en zwakke punten van doe-het-zelfregelgeving analyseren en verwoorden in begrijpelijke taal. Op die manier verbindt het lectoraat theorie, onderwijs, experimenten en praktijk en biedt het innovatieve en hybride oplossingen voor hedendaagse problemen op het gebied van regelgeving. Het lectoraat maakt deel uit van het onderzoeksplatform Goed Bestuur voor een Veilige Wereld.
Team
Nadia Rusinova
Manager IlaRC (BRILL) Journal
Amanda Kemshaw
Lecturer-Researcher
dr. Agota Szabo
Docent-onderzoeker
Maarten van Munster
Docent-onderzoeker
dr. Anna Matczak
Lecturer-Researcher
dr. Agnieszka A. Machnicka
Docent-onderzoeker
Marike Hehemann
Docent-onderzoeker
Lauriane Eudeline
Student Assistant Trust MEdiators Project
Mihaela Tarnovschi
Coordinator MLR Student Projects (Arbitras)
Alexandra van Coppenolle
Student Assistant Trust MEdiators Project
Isabella (Ellie) Murray-Playfair
Student Assistant Trust MEdiators Project
Denise Scheer
Student Assistant Global Challenges in 365 Days
Delilah van Tol
Arbitras - Blog Posts Team Leader
Roxana Jitariu
Arbitras - Design Team Leader
Sorina Matei
Arbitras - Social Media Team Leader
Laura Filliung
Arbitras - Events Team Member
Aarya Adhikari
Arbitras - Gazette Team Leader
Charlotte Tran
Arbitras - Blog Post Writer
Veronika Válová
Arbitras - Blog Post Writer
Ana-Daniela Niță
Arbitras - Events Team member
Kejsi Shefkiu
Arbitras - Events Team member
Tahrim Masood
Arbitras - Social Media content
Noelia Begia
Arbitras - Gazette Contributor
Marco Resconi
Arbitras - Gazette Contributor
Eva Maria Õunapuu
Arbitras - Gazette Contributor
Manager IlaRC (BRILL) Journal
Nadia Rusinova
Nadia Rusinova is de Manager voor de IlaRC (International Labor Rights Case Law (BRILL)) Journal. Nadia is docent internationaal en Europees privaatrecht aan De Haagse Hogeschool. Ze komt oorspronkelijk uit Bulgarije en heeft een LLM-diploma van de universiteit van Sofia. Gedurende vijftien jaar beheerde ze een succesvolle privépraktijk in Sofia, waar ze werkzaam was als gespecialiseerde advocaat. Ze gaf ook vele jaren les als docent aan de Supreme Bar Council van Bulgarije over EU-familierecht en heeft ervaring als advocaat, docent en trainer voor verschillende NGO’s. Nadia heeft een brede kennis ontwikkeld op het gebied van internationaal familierecht en kinderrechten, antidiscriminatiewetgeving, arbeidsrecht, mensenrechten, LGBTI-rechten en mensenhandel. Ze is ook studie-, stage- en scriptiebegeleider. Nadia wordt enorm geïnspireerd door haar studenten en geniet van elke minuut die ze met hen samenwerkt.
Lecturer-Researcher
Amanda Kemshaw
Docent-onderzoeker
dr. Agota Szabo
Docent-onderzoeker
Maarten van Munster
Lecturer-Researcher
dr. Anna Matczak
Dr. Anna Matczak is lecturer in comparative criminology at the Hague University of Applied Sciences, Netherlands. She holds a Ph.D. from the Department of Sociology, LSE. Her doctoral research discusses how lay people in Poland understand punishment and justice and how these understandings can shed light on the viability of restorative justice in the Polish context. Her areas of interest are comparative criminology, the role of lay people in criminology and criminal justice, restorative justice, plural policing. Since the beginning of 2019, she has been involved in a collaborative project: Restorative Justice: Strategies for Change, which aims to encourage the development of restorative justice in Europe. In 2019, she participated in an expert group meeting to revise the second edition of the UNODC Handbook of Restorative Justice Programmes. Since 2020 she has served as a restorative justice mentor to the Wrocław Restorative Justice Board to assist the Wrocław Municipality to join the network of restorative cities. She is a member of the European Society of Criminology, British Society of Criminology, Polish Society of Criminology, Confederation of European Probation, RJ4All Ethics Committee and she is Chair of the Research Committee, European Forum for Restorative Justice. In collaboration with the Nepal Peacebuilding Initiative, she co-organised the 2020 summer school on transitional justice and along with the University of Padua, Italy, is one of the organisers of the forthcoming 2022 winter school on transforming 21st century conflicts.
Docent-onderzoeker
dr. Agnieszka A. Machnicka
Docent-onderzoeker
Marike Hehemann
Student Assistant Trust MEdiators Project
Lauriane Eudeline
Over de lector
dr. Barbara Warwas
In 2014 werkte ze als schrijver, onderzoeker en beheerder bij een baanbrekend onderzoek naar de juridische instrumenten en praktijken van arbitrage in de EU en Zwitserland, in opdracht van het Europees Parlement. Barbara heeft een PhD in Law van het European Institute (Florence, Italië). Voorafgaande aan haar aanstelling bij De Haagse Hogeschool, werkte Barbara als visiting counsel op de afdeling procesvoeringen van GE Oil & Gas in Florence en bij het Italiaanse advocatenkantoor Studio Legale Calabresi Guadalupi.
b.a.warwas@hhs.nl
Projecten
Call for volunteers – take part in our new citizen science project “Trust MEdiators”!
Conflicts happen every day, often in an intercultural context. These conflicts frequently arise because we don’t really know how to talk to or collaborate with people from different cultures.
Blog
Onderzoeker in de spotlight: Artemis Malliaropoulou
"Het is fascinerend onderzoek te doen en internationaal recht te doceren in Den Haag, de stad die wereldwijd bekendstaat als de internationale stad van vrede en recht. Ik vind het mooi om als onderzoeker onder meer betrokken te zij...
Lees verder