Nieuws

‘Vrije inloop’ bibliotheek voor 225 studieplekken vanaf 23 aug. – Reserveren niet meer nodig

20-08-2021

Met ingang van maandag 23 augustus is de bibliotheek weer toegankelijk zonder vooraf reserveren. Het reserveren voor een studieplek via Topdesk is dus niet meer nodig.

De gebruiker meldt zich bij binnenkomst in de bibliotheek nog steeds bij de balie, maar krijgt nu een genummerd plaatsbewijs uitgereikt waarmee zelf een plek uitgezocht kan worden, naar keuze in de studyplaza, in de studieruimte op de 1e verdieping of in de stilteruimte op de begane grond.

Per ruimte zijn 75 plaatsbewijzen beschikbaar, er zijn geen tijdsblokken meer, er mag samengewerkt worden (niet in de stilteruimte) en er hoeft dus NIET meer van tevoren gereserveerd te worden!

Het plaatsbewijs dient weer ingeleverd te worden bij het verlaten van de bibliotheek.

Het is verplicht om een mondkapje te dragen als je je verplaatst binnen het gebouw en dus ook in de bibliotheek.

Studieplek nodig tijdens de zomersluiting van de bibliotheek?

13-07-2021

De bibliotheek is gesloten van vrijdag 16 april 17.00 uur t/m zondag 22 augustus, maar voor werkplekken kun je elders in de stad terecht, raadpleeg dit overzicht.

De digitale bibliotheek blijft beschikbaar via onze website

Geef je mening over de hogeschoolbibliotheek!

04-06-2021

Geef je mening over de hogeschoolbibliotheek! Maak kans op één van de 10 bol.com bonnen van 25 euro.

 

De Haagse Hogeschool wil graag weten wat jij van de bibliotheek vindt. Geef je oordeel over onder andere de beschikbaarheid, volledigheid en actualiteit van de fysieke collectie maar ook over het gemak van het vinden van ebooks, ejournals, scripties etc.

 

We zijn geïnteresseerd in jouw mening zodat we je in de toekomst nog beter van dienst kunnen zijn.  De enquête duurt ca. 15 minuten.

 

Via de onderstaande links kom je direct in de vragenlijst terecht, selecteer de vestiging die voor jou van toepassing is:

Hoofdvestiging (Johanna Westerdijkplein):

Bibliotheek tevredenheidsonderzoek hoofdvestiging

 

Delft:

Bibliotheek tevredenheidsonderzoek vestiging Delft

 

Zoetermeer:

Bibliotheek tevredenheidsonderzoek vestiging Zoetermeer

 

Sportcampus:

Bibliotheek tevredenheidsonderzoek Sportcampus

 

Alvast bedankt voor je medewerking!

Tips over het ontwikkelen van het onderzoekend vermogen

22-06-2021

Van een professional op hbo-niveau mag worden verwacht dat hij of zij een kritische houding heeft en analytisch kan denken. Het onderzoekend vermogen is daarom een van de thema's uit De Haagse onderwijsvisie. De bibliotheek helpt studenten en docenten bij het vergroten van het onderzoekend vermogen door:

  1. Een leerlijn informatievaardigheden om het onderzoekend vermogen te ontwikkelen
  2. Browsertools die je terwijl je zoekt op internet, in één klik naar de volledige tekst in de digitale bibliotheek leiden indien het daar beschikbaar is. Bovendien is er de mogelijkheid om je te laten attenderen op nieuw verschenen publicaties
  3. Tools voor het analyseren en verwerken van literatuur
  4. Toegang tot een scoringsrubriek om het onderzoekend vermogen te beoordelen

Lees erover in het artikel Getting Us There: 5 tips over het onderzoekend vermogen. Getting Us There helpt docententeams bij de realisatie van onderwijsvisie aan de hand van een metrokaart: een interactieve kaart die het aanbod aan hulpmiddelen en ondersteuning bij De Haagse inzichtelijk maakt. De thema's uit De Haagse onderwijsvisie vormen de metrolijnen op de kaart.

Deze 5 tips laten zien dat het aanbod van de bibliotheek past bij de haltes (ijkpunten) van de metrolijn Onderzoekend vermogen:

  • Opbouwende ontwikkelingslijn
  • Gebruik van valide kennis
  • Nieuwsgierige, analytische, onderzoekende houding

De lijn komt uit op het overstapstation Geïntegreerd aanbod.

Het onderwijs spreekt over onderzoekend vermogen, de bibliotheek over informatievaardigheden. In de kern sluiten die nauw op elkaar aan.

Wil je meer weten over de hoe de bibliotheek ondersteuning biedt bij het vergroten van het onderzoekend vermogen? Neem contact op met Leen Liefsoens, coördinator informatievaardigheden van de bibliotheek.

Je kunt ook voor meer informatie terecht bij de informatiespecialist van jouw opleiding of doe navraag via bibliotheek@hhs.nl.

Write 'N Cite wordt vervangen door Refworks Citation Manager (RCM)

21-05-2021

Write 'N Cite wordt binnenkort vervangen door de geüpdatet versie: Refworks Citation Manager (RCM). Met de RCM add-on kun je in MS Word tijdens het schrijven citeren dit in combinatie met RefWorks.  De nieuwe RCM werkt met zowel de oude RefWorks als de nieuwe RefWorks omgeving. Deze wijziging (in MS Word) van Write ’N Cite naar RCM zal de komende weken plaats vinden op de HHs laptops en campus pc’s. Zie hier voor meer info over het gebruik van de RCM add-on.  

Voor gebruikers met Write ’N Cite op een privé device na 1 juni 2021, wordt geadviseerd om te controleren of het device TLS. 1.2 ondersteunt:

Windows users
Mac users

Hhs campus pc’s ondersteunen TLS.1.2

Bij vragen of opmerkingen neem contact op met n.soekhai@hhs.nl  of bibliotheek@hhs.nl

Onderzoeksondersteuning door de bibliotheek; website, tools, OA publiceren, RDM

30-04-2020

Ook tijdens deze uitzonderlijke periode ondersteunen we als Hogeschoolbibliotheek het praktijkgericht onderzoek digitaal met tools en content. Een dienst die we al langere tijd beschikbaar hebben en waar we recentelijk nog enkele zaken aan hebben toegevoegd. Graag brengen wij dit bij u onder de aandacht.

In het digitale nieuwsbericht 'Onderzoeksondersteuning door de bibliotheek van De Haagse Hogeschool' hebben we de volgende zaken uitgelicht:

De HB heeft met O&O een proces ingericht zodat iedere publicatie die een onderzoeker in de daartoe ingerichte Sharepoint omgeving aanmeldt zo snel mogelijk beoordeeld wordt op eigenaarschap van auteursrechten. Indien het een Open Acces (OA) publicatie betreft dan wordt deze zo snel mogelijk opgenomen in de HBO-K zodat daarmee de opname in Narcis en de vindbaarheid via Google Scholar gegarandeerd is.

Hoe om te gaan met auteursrechten en OA publiceren wordt in de digitale training Open Acces publiceren uitgebreid behandeld. Deze training is speciaal voor onderzoekers van de HHS ontwikkeld en gebaseerd op het door het CvB vastgestelde beleid om zoveel mogelijk OA te publiceren.

De voordelen van het inzetten van tools als Refworks en Atlas.ti worden nog eens toegelicht en ook de citatieanalysemogelijkheden van Web of Science en het gemak om deze in te zetten bij het kiezen van een publicatieplatform zijn op een rijtje gezet.

Recent is een pilot rond research data management gestart en de invulling staat kort beschreven. En last but not least brengen we onze zgn.  website onderzoek onder de aandacht waarin we de beschikbare ondersteuning van onderzoek per onderzoeksfase geordend hebben. 

We zouden het op prijs stellen indien u deze mail met ons digitale nieuwsbericht onder de aandacht brengt binnen uw team.